SHORT OJEMUSIC
CUTS
De cd's zijn gewaardeerd
met een aantal "OJE's".
Slecht: 1 OJE; Matig: 2 OJE's;
Goed: 3 OJE's; Uitstekend: 4 OJE's; Topklasse: 5 OJE's.
Liquid
Scarlet - Liquid Scarlet
|
Label: |
Progress
Records |
Site: |
|
|
Jaar: |
2004 |
Duur: |
52:46 |
Score: |
|
Door: |
JProg
(6-04) |
Een
aangename verrassing van 2004 is de nieuwe Zweedse band Liquid
Scarlet. Twintigers die progressieve rock spelen in de stijl
van Anekdoten, Landberk en Änglagärd. Maar ze weten er
op een originele manier iets eigens aan toe te voegen waardoor
een heel fris en nieuw geluid ontstaat. De zang lijkt in aanvang
wat onvast, even wennen, maar na een aantal draaibeurten blijkt
het een geweldige schijf te zijn. De golven keyboards die de weg gewezen
worden door heftige gitaarrifs zijn geweldig en regelmatig vallen
seventiessferen uit verschillend proghoeken op. Vooral de ingetogener
nummers blinken uit door veel sfeer en emotie.
Lizard - Noc Zywych Jaszczurów
|
Label: |
Metal Mind Records |
Site: |
|
|
Jaar: |
1999/2003 |
Duur: |
51:49 |
Score: |
|
Door: |
OProg (10-06) |
|
Het Poolse Lizard bracht deze ‘Official Bootleg' uit na het verschijnen van het eerste album. Dat was in het jaar '99 en in 2003 verscheen de remaster met bonustracks al. De opnamen dateren van '96 en '97. Om toch een volwaardige show te kunnen geven is er, naast materiaal van het eerste album, ook een aantal covers aanwezig. Iets meer dan de helft van de schijf is gevuld met nummers van het debuut ‘W Galerii Czasu'. De uitvoeringen zijn sterk en de opnamekwaliteit goed. Daarnaast horen we ‘21st Century Shizoid Man', een beetje een afgezaagde keuze wat mij betreft. Ook komen twee andere King Crimson nummers langs, te weten ‘Moonchild' en ‘In the Court of the Crimson King', die beide best goed zijn. Tot slot passeert ‘In the Dead of Night' van U.K.. In deze versie horen we een vreemd gebrabbel van zanger Damian Bydlinski, dat soms iets van Engels wegheeft. Het album is geen topper maar wel leuk als ‘W Galerii Czasu' de luisteraar al kan bekoren. Mensen die de band nog niet kennen maar wel liefhebber zijn van neo-prog of de bovengenoemde bands, kunnen misschien beter eerst het studiomateriaal luisteren.
Lizard
- Tales from a Artichoke Wood
|
Label: |
Metal
Mind Records |
Site: |
|
|
Jaar: |
2005 |
Duur: |
49:04 |
Score: |
|
Door: |
JProg (7-05) |
|
Lizard leek tot vorig jaar een gedane zaak.
In rook opgegaan na ooit uitstekende cd's te hebben gemaakt zoals
hun laatste album ‘W
galerii czasu' uit 1996. Plotseling was daar in 2004 ‘Psychopuls'.
Probleem met Lizard was dat ze regelmatig te weinig afstand namen
van hun grote voorbeeld King Crimson. ‘Psychopuls' gaat daar
ook enigszins mank aan, naast de constatering dat de nummers
teveel telkens terugkerende muziekpatronen bevatten. Anno 2005
ligt er alweer een nieuwe cd, ‘Tales from a Artichoke Wood'.
Zanger/gitarist/componist Damian Bydlinski heeft omringd door
zijn trouwe ritmesectie mijn kritiek ter harte genomen en heeft
een zeer verfrissend en sterk album afgeleverd in de kenmerkende
Lizard-stijl met Poolse zang. Een prachtig hoesontwerp siert
het geheel passend.
Magnum
- Brand new Morning
|
Label: |
SPV |
Site: |
|
|
Jaar: |
2004 |
Duur: |
55:25 |
Score: |
|
Door: |
JProg
(9-04) |
Magnum heeft met 'Brand New Morning' een uitstekende opvolger
van het uit 2002 stammende 'Breath of live'. Het duo Clarkin-Catley
heeft de line-up van dit album weten voort te zetten en de "Pomp Rock"
van de band wordt direct overtuigend neergezet door de opener en titeltrack.
Maar ook het vervolg mag er zijn en na al ruim 25 jaar actief te zijn
hebben de heren er nog steeds zin in. Het heeft weinig met progressieve
muziek te maken, dat heeft het waarschijnlijk ook nooit gehad en is
ook nooit de bedoeling geweest. Maar het is niet al te ver weg van
de progrock en het zal de meeste liefhebbers hiervan wel goed bevallen.
Je moet regelmatig door het tekstmateriaal, veel 'Love, last Goodbyes,
hard Roads and Times to come together', heenbijten, maar dat is nooit
Magnum's sterkste kant geweest. Vakmensen zijn en blijven het, goed
componeren en het spelen van Magnum-muziek zullen ze nooit verleren.
Mangala
Vallis - Lycanthrope
|
Label: |
Ma.Ra.Cash.Records |
Site: |
|
|
Jaar: |
2005 |
Duur: |
62:17 |
Score: |
|
Door: |
Holand |
Na twee keer draaien weet je hoe het
nieuwe album van Mangala Vallis, de weerwolfsuite, in elkaar
zit. De wortels zijn duidelijk de bekende progbands uit de “seventies” met
Genesis als voornaamste referentie. Het gebrek aan een eigen
gezicht op het eerste album door met drie zangers te werken
is verdwenen. Er is nu maar één vocalist overgebleven,
de van PFM bekende Bernarde Lanzetti. En die heeft de stembanden
waar ik wel van hou, hoewel ik me ook het tegendeel kan voorstellen.
Daarbij is zijn Engels nauwelijks verstaanbaar. De mellotron-,
hammond- en moogklanken vliegen om de oren in sterke, pakkende
en lange songs die met passie, emotie en gevoel voor theater
worden gezongen. Er is daarnaast ook veel ruimte voor instrumentale
gedeelten. Als gast is VDGG’s David Jackson van de partij.
Bijzonder origineel is het allemaal niet, maar het is uitstekend
gespeelde progrock van de bovenste plank met voldoende eigen
inbreng. En een kippenvelmoment op 'Call Me Alias' wanneer
de rest van de band invalt bij de zang en mellotron. Erg mooi.
MK II - Burning Daylight
|
Label: |
SI Music |
Site: |
- |
|
Jaar: |
1994 |
Duur: |
52:52 |
Score: |
|
Door: |
OProg (4-06) |
Na de dood van Geoff Mann viel er niet alleen in het
landschap van de progressieve rock een leegte maar ook binnen
de band waar hij op dat moment deel van uitmaakte. De band
was EH! en de overgebleven leden gitarist John Maycraft,
bassist Paul Keeble en drummer Gary Mitchell. Nog één
album zouden ze maken zonder hun bandleider en dat kwam iets
meer dan een jaar na het wegvallen van Mann uit onder de
bandnaam MK II. De muziek op het album heeft dezelfde sfeer
als 'Ministry of the Interior' van EH!. Krachtige nummers,
alles instrumentaal en de heren maken flink gebruik van midi-samples
zonder dat het geheel een electronisch gevoel krijgt. Liefhebbers
van Geoff Mann zullen dit album zeker kunnen waarderen en
de tijd is rijp om het, alweer twaalf jaar na dato, opnieuw
uit te brengen, zodat de beschikbaarheid eindelijk weer eens
beter zal worden.
Mojave
3 - Spoon and Rafter
|
Label: |
4AD |
Site: |
|
|
Jaar: |
2003 |
Duur: |
51:03 |
Score: |
|
Door: |
JProg
(1-04) |
Liefhebbers van wat steviger werk kunnen het nieuwe album van
Mojave 3, 'Spoon and Rafter', beter links laten liggen. Dit werkstuk
valt meer in de categorie droompop of, indien aanwezig, hangmatmuziek.
De tien tracks refereren aan een scala artiesten,
van Beatles tot Neil Young en van Dylan tot Drake, hoewel het stempel "British
folk" ook veelvuldig geplakt wordt.
Maar
let wel op, het is en blijft dromen, luieren en slenteren. Maar dat is
regelmatig heel aangenaam.
Klik
voor JProg's uitgebreide review
Mostly
Autumn - Storms over Still Water
|
Label: |
Mostly
Autumn Records |
Site: |
|
|
Jaar: |
2005 |
Duur: |
55:02 |
Score: |
|
Door: |
JProg (10-05) |
Mostly Autumn heeft een flinke verandering ondergaan. Niet
alleen een nieuwe drummer, maar ook een steviger aanpak
waarbij de Keltische invloeden goeddeels verdwenen zijn.
Ook de rol van zangeres Heather Findlay is duidelijk
minder en de fluit van Angela Gordon komt nog maar sporadisch
voor. Het resultaat, ‘Storms Over Still Water',
kent twee gezichten. Het eerste is veelal mainstream rock,
het tweede kent meer de bekende Mostly Autumn sound. Dit
deel van de cd is bij mij dan ook favoriet. Geen behoudzucht,
maar de nummers zijn interessanter, dynamischer en vooral gevarieerder. ‘Storms
Over Still Water' is daardoor niet het beste MA album tot nu
toe, maar het biedt, na enige gewenning, een degelijk stuk
muziek met een dominerender rol van Brian Josh dan we gewend
waren van eerdere albums.
Museo
Rosenbach - Exit
|
Label: |
Carisch |
Site: |
|
|
Jaar: |
2000 |
Duur: |
46:43 |
Score: |
|
Door: |
JProg
(12-03) |
Museo Rosenbach
is bekend door Zarathustra, een alom bejubeld meesterwerk uit
1974. De band kan niet bogen op een grote "output". Naast een
Live cd uit 1972 en een "rare and unreleased" cd uit
1992 met opnames van begin 70 is pas na 26 jaar een opvolger
'Exit' verschenen. Van de oorspronkelijke bezetting zijn alleen
de drummer en bassist nog over. De mellotron doet het gelukkig
ook nog en de nieuwe toetsenisten weten er als vanouds mee om
te gaan.
Hoewel Exit een moderner geluid heeft dan Zarathustra is de mellotron
opvallend mooi in de nieuwe songs geïntegreerd.
Het gitaarwerk wordt er vakkundig bij ingevuld en de nieuwe zanger
is klasse. Het resultaat is tien afwisselende songs met geweldige
momenten met als hoogtepunten 'Tuareg / Abbandonati' en 'Re Del Circo'.
Klik voor JProg's uitgebreide review
OSI
- Office of Strategic Influence
|
Label: |
|
Site: |
|
|
Jaar: |
2003 |
Duur: |
47:35 |
Score: |
|
Door: |
OProg
(9-03) |
Nieuw project op Inside-Out met onder andere Mike Portnoy en Kevin Moore.
Technisch zeer knappe muziek zonder dat het onder de noemer lineair
technocratisch geneuzel valt. Gewoon sterke nummers dus met zang van Moore.
Ook Steve Wilson van Porcupine Tree doet op één
nummer nog verdienstelijk mee . Topper uit 2003!
Ozric
Tentacles - Live at the Pongmasters Ball
|
Label: |
Snapper
Music |
Site: |
|
|
|
Jaar: |
2002 |
Duur: |
CD
69:58 en 46:51 DVD 2:45:00 |
Score: |
|
Door: |
JProg
(2-04) |
Het album is verkrijgbaar
als dubbel-cd of dvd. De tracklist is exact dezelfde maar de dvd biedt
naast een 5.1 geluid het fantastisch schouwspel van een spacerockband in
2002. De interactie met het publiek is uniek, de molenwiekende fluitspeler
John alias Champignon is niet van deze wereld, de onverstoorbare gitaarorgies
van Ed onnavolgbaar evenals de keyboards van Seaweed. De pompende baslijnen
van Zia laten alle ruimte voor de stuwende drums van nieuweling Schoo.
Het camerawerk is heel boeiend en de drie enorme filmschermen op het toneel
toveren de sfeer die je verwacht. Trance, dance, space, de Ozric Tentacles
maken er een trip van die de band uniek maakt.
Alle bekende O.T. nummers
komen langs zoals 'Oddentity, Erpland, Pixel Dream, Myriapod, It's a Hup
Ho World, Pyramidion, Dissolution' en 'The Throbbe' om er enkele te noemen.
Als toegift staat er op de dvd nog een documentaire van veertig minuten
over de band.
Een kritiekpunt
op de dvd is het geluid van het fluitspel dat wel wat prominenter in de 5.1
mix had gekund. Regelmatig zie je Champignon John alleen maar spelen zonder
dat je hem hoort. Het heeft mij zelfs mijn installatie doen onderzoeken op
een goede werking!
Ozric
Tentacles - The Floor's too far away
|
Label: |
Magna
Carta |
Site: |
|
|
Jaar: |
2006 |
Duur: |
59:42 |
Score: |
|
Door: |
JProg (10-2006) |
Ozric’s bandleider Ed Wynne heeft flink de
bezem door de groepsbezetting gehaald. Er zijn geen halve
maatregelen getroffen, want er blijft slechts een drietal
over waaronder Ed’s vrouw. Daarnaast zijn er wat incidentele
bijdragen zodat er toch nog vijf man/vrouw op de groepsfoto
staan. Maar Wynne heeft het heft volledig in handen genomen
en feitelijk had hij dat altijd al. Dus een ander Ozric Tentacles
geluid is er niet, behoudens accentverschillen die er natuurlijk
ieder album al waren. Zo is deze keer een stevige beat meer
aanwezig dan ijle spacerockklanken. Als je geen liefhebber
van de groep bent word je het door deze cd ook niet. Voor
mij is het echter bijna verplichte en weer aangename kost.
Het boekje is niet meer dan een mager vodje maar het heeft
gelukkig wel de typische Ozric Tentacles stijl.
Pilgrym
- Pilgrimage
|
Label: |
Transubstans
records |
Site: |
|
|
Jaar: |
2004 |
Duur: |
42:53
(54:59 incl. bonustracks) |
Score: |
|
Door: |
JProg
(9-04) |
De nieuwe Engelse band Pilgrym had kennelijk niet zulke hoge verwachtingen
van hun eerste cd 'Pilgrimage'. De eerste oplage was maar 200 exemplaren
en mede door de goede ontvangst van het album op de diverse E-zines was
het al snel uitverkocht. Een nieuwe partij op een ander label is inmiddels
voorhanden en de bescheidenheid is niet terecht. Natuurlijk moet de band
nog veel leren, is de productie hier en daar matig, mist de band nog een
eigen gezicht, maar deze groep rond zanger, keyboard- en basspeler!! Andy
Wells heeft zeker mogelijkheden. De vijfmansformatie met als vaste kern
genoemde Wells, gitarist Tony Drake en drummer Kevin Mulvihill zet zeven
songs neer met een flinke "seventies-feel" waar vooral bij
het instrumentale dubbelnummer 'Building a Perfect Universe' en 'Song of the
Albatros' mede door Drake's gitaar 'Pink Floyd' als voorname referentie genoemd
mag worden. Maar zowel voor de muziek als voor het, overigens fraaie, artwork
heb ik al zoveel referenties gelezen. A propos, een aantal (ELP, Nexus, Asia)
waren voor mij niet erg herkenbaar, maar dat vinden anderen misschien van mijn
PF. De twee bonustracks, het live-nummer 'Reborn' en een edit van de opener
'Circus' zou ik niet toegevoegd hebben. Dat maakt zo'n eerste cd rommelig.
Stoppen dus bij het mooie 'Black Sun'. Zingen kan die Andy Wells overigens
heel goed. Voor liefhebbers van 'melodic progressive music'.
Proto~Kaw
- Before Became After
|
Label: |
|
Site: |
|
|
Jaar: |
2004 |
Duur: |
62:49 |
Score: |
|
Door: |
JProg
(4-04) |
Kerry
Livgren speelde voordat hij met Kansas bekend werd al in een band
met dezelfde naam maar met een andere bezetting. De groep was geen lang
leven beschoren en zijn medebandleden van destijds hebben allen geen
verdere carrière in
de muziek gemaakt. Na ruim 30 jaar is de draad weer opgepakt en onder
de naam Proto-Kaw, letterlijk vroege versie van Kansas (Kaw is Kansas in
het plaatselijk dialect), heeft men een dijk van een cd neergezet.
Het album biedt tien Livgren composities en daardoor is een hoog Kansas-gehalte
gegarandeerd. Maar meer dan dat. Gevarieerde songs met invloeden van
allerlei muziekstijlen, uitmuntend gespeeld, perfecte productie, dit
staat als het spreekwoordelijke huis. Een prachtige "limited" uitgave
van Inside/Out met een bonuscd maken het feest compleet.
Riverside
- Out of Myself
|
Label: |
Laser's
Edge |
Site: |
|
|
Jaar: |
2003 |
Duur: |
53:11 |
Score: |
|
Door: |
JProg
(1-05) |
De nieuwe Poolse band 'Riverside'
heeft met 'Out
of Myself' een bijzonder sterk debuutalbum uitgebracht. Men balanceert op invloeden
van Pink Floyd, Porcupine Tree, Opeth en Anathema en op een onverwachte, enigszins
on-Poolse wijze, worden in negen sterke songs duistere sferen vol emoties opgeroepen.
Het viertal schuwt het experiment niet en de cd boeit vanaf het overrompelende
twaalf minuten durende openingsnummer. Zanger Mariusz Duda beheerst veel
stijlen en heeft zelfs Mike Patton achtige uitstapjes. Dromen op prachtige
toetsen of abrupt wakker worden door heftige prog-metal, dat kan allemaal op
dit album.
RPWL
- Stock
|
Label: |
Tempus
Fugit / Inside Out |
Site: |
|
|
Jaar: |
2003 |
Duur: |
43:45 |
Score: |
|
Door: |
JProg
(1-04) |
Stock is een album met restmateriaal van de opnamesessies van de twee eerdere albums 'God has failed' en 'Trying to kiss the sun'. Dit zijn bepaald geen mindere nummers maar men vond ze destijds kennelijk niet helemaal op genoemde albums passen. De sterke songs zijn als vanouds met een flinke Pink Floyd saus overgoten, maar de band blijft er met veel talent en vakmanschap een eigen geluid aan toevoegen. Een hoogtepunt is het tien minuten durende 'Gentle art of swimming'. Alle nummers, behalve de Syd Barrett cover 'Opel', zijn niet eerder uitgebracht en er kan van een uitstekende opvolger van 'Trying to kiss the sun' gesproken worden.
Meegeleverd wordt een DVD waarmee het Stock album in 5.1 Dolby surround kwaliteit te beleven is.
Klik
voor OProg's uitgebreide review
Satellite
- Evening Dreams
|
Label: |
Metal
Mind |
Site: |
|
|
Jaar: |
2006 |
Duur: |
cd:79:06 dvd 3:45:00 |
Score: |
|
Door: |
Holand |
Satellite blijft verrassen. Na twee ijzersterke
albums die bij mij nog altijd veelvuldig de cd-speler ingaan is er
nu een cd/dvd uitgekomen getiteld ‘Evening Dreams'.
Drummer Wojtek Szadkowski,
ook verantwoordelijk voor de meeste songs, is op de cd's uitstekend
maar blijkt live een geweldenaar te zijn. Zanger en bassist! Robert
Amirian doet nauwelijks voor hem onder en zowel gitarist Sarhan
Kubeisi als toetsenist Krzysiek Palczewski zijn eveneens prima
op dreef. Het aardige van deze fraaie digiboek-uitgave is ook dat
je kan kiezen uit een audiocd of de dvd-registratie, beide
op één
nummer na met dezelfde tracklist. De laatste is aangevuld met interviews
en allerhande informatie tot maar liefst bijna vier uur materiaal.
Er worden voornamelijk nummers van ‘Evening
Games' gespeeld maar o.a.
ook de pakkende titelsong van het eerste album ontbreekt niet.
Collage lijkt hiermee definitief een gesloten boek te zijn voor
zover dit het al niet was.
Klaus
Schulze - In Blue
|
Label: |
|
Site: |
|
|
Jaar: |
1995/2005 |
Duur: |
78:30 / 79:02 / 53:22 |
Score: |
|
Door: |
Holand (01-06) |
Tangerine Dream leider Edgar Froese stelde zijn
drummer Klaus Schulze, toen die weer eens experimenteerde met tapeloops,
ooit voor de keuze: je drumt en je doet verder niets anders en
stop met die vreselijke geluiden. Het vertrek uit TD was het gevolg
en na een kort verblijf bij Ash Ra Tempel is Schulze als soloartiest
verder gegaan. Een groot aantal albums is van hem verschenen,
zo’n vijftig stuks, tien-, twintig- en vijftig-cd-boxen
niet meegerekend. In de superlange nummers willen nog wel eens loops
voorkomen die je even naar de tijdteller van de cd-speler doen
kijken of die nog doorloopt. Er zit toch geen vuiltje op de cd?
Zijn opvallendste werken zijn sinds kort in uitgebreide, deluxe
edities verkrijgbaar. ‘In
Blue’ is een album uit 1995 en dit is nu als drie-cd met als bonus
een aantal "Live" nummers verschenen. Het biedt geweldige space-
en ambientmuziek van, terecht genoemd, de grondlegger van de elektronische
muziek. Neem er de tijd voor, maar deze computer-, synthesizer- en keyboardvirtuoos
is de top in deze muzieksoort. Met medewerking van ex Ash Ra Tempel gitaarmaatje
Manuel Göttsching op ‘Return of the Temple’.
Derek
Sherinian - Black
Utopia
|
Label: |
|
Site: |
|
|
Jaar: |
2003 |
Duur: |
44:52 |
Score: |
|
Door: |
OProg
(9-03) |
Derde album alweer van de voormalig Dream Theater-toetsenist. Al vrij
snel na het overweldigende Planet X album van vorig jaar. Ook deze keer
weet Derek een aantal topmuzikanten te strikken. Zo komen o.a. Yngwie
Malmsteen, Al di Meola, Jerry Goodman en Simon Phillips langs. Ondanks
de grote namen niet zo'n topper als de laatste Planet X. Het geheel
komt zo nu en dan wat geforceerd over en de composities zijn ook niet
altijd even sterk. Desondanks toch een lekker album.
Sigur
Ros - Takk |
Label: |
Virgin? |
Site: |
|
|
Jaar: |
2005 |
Duur: |
65:32 |
Score: |
|
Door: |
Holand |
Verpak je nieuwe cd in een kunstzinnig
hoesontwerp waarop elke informatie waar de koper in geïnteresseerd
is ontbreekt. Doe dat het liefst keer op keer. Wanneer je een
cultbandje bent kan je je zoiets permitteren. Dan hoeft bovendien
de muziek zich niet te onderscheiden ten opzichte van wat
je al gemaakt hebt. Men zal het allemaal geweldig vinden. Is
het nieuwe voortbrengsel 'Takk' van de IJslandse band Sigur
Ros dat ook? Als je de cd's willekeurig in de verschillende
hoesjes, flapjes en doosjes stopt zal ik dat niet snel merken.
Alleen hoe vind ik weer terug wat bij wat hoort? Het klinkt
best lekker spacy en psychedelisch, dat wel, en de cd-verpakkingen
zijn alleen maar mooi. De site van de band is ook al zo'n zoekplaatje
dus het hoort er allemaal bij.
Simon Says - Paradise Square
|
Label: |
Galilio Records |
Site: |
|
|
Jaar: |
2002 |
Duur: |
63:28 |
Score: |
|
Door: |
OProg (08-05) |
Dit in 2002 uitgebrachte album ken ik alweer een tijdje. Toen het pas uit was las ik lovende verhalen over het debuutalbum van deze Zweedse band. Ik kon het album van iemand lenen en verder dan twee luisterbeurten kwam ik niet waarna de schijf zonder veel indruk te maken weer terug ging naar de eigenaar. Enige tijd geleden echter kwam ik ‘Paradise Square' wat goedkoper dan normaal tegen in de winkel en in het kader ‘iedereen verdient een tweede kans' besloot ik tot koop over te gaan. Een prima zet! Misschien was ik de vorige keer niet in de stemming, want bij nadere beluistering blijkt het album heel goed in elkaar te zitten. Veel Genesis-invloed, zonder klakkeloos te imiteren. Muzikaal gezien ligt het in het straatje van de grote bands uit de jaren zeventig en toch hebben de Zweden een eigen geluid. Een ieder die zich kan vinden in zogenaamde ‘retro-prog' zou dit album eens onder de laser moeten leggen. Bevalt hij de eerste keer niet dan gewoon later nog eens proberen, dan komt het wel goed!
Singularity
- Between Sunlight And Shadow
|
Label: |
Eigen
beheer |
Site: |
|
|
Jaar: |
2002 |
Duur: |
43:38 |
Score: |
|
Door: |
JProg
(11-03) |
Dit Amerikaanse
drietal heeft met 'Between Sunlight And Shadow' een zeer sfeervol
album afgeleverd. De muziek heeft wat weg van Timothy Pure
maar 'Singularity' biedt een geheel eigen invulling ten opzichte
van deze stijlgenoot. De vijftien songs zijn tot een geheel
aan elkaar gemixt en de warme muziek biedt prachtige keyboardpartijen
omlijst door schitterende gitaren. De rustige zangpartijen
passen er volmaakt bij. De heftige uitschieter 'Inferno' brengt
het album in een goede balans. Overheersend zijn symfonische
tracks en spacy klanktapijten op dit vrij korte album.
Solar
- Dark Places
|
Label: |
Verglas |
Site: |
|
|
Jaar: |
2004 |
Duur: |
71:56 |
Score: |
|
Door: |
JProg
(4-04) |
Rob Sowden heeft met zijn
soloproject Solar een mooie cd afgeleverd. De medebandleden, Simon
Bell, drums en Laurence Janvis, bas, worden per song aangevuld
door diverse artiesten op gitaar, cello en keyboard, waarbij
John Mitchell de bekendste is. Het album is zeker geen aftreksel
van de Arena-sound. De gitaar is bij ieder nummer dominant en
omlijst een aantal ruige en een groter aantal rustige nummers
op een telkens wisselende wijze. Niet alleen de geweldige zangkwaliteiten
van Rob Sowden vallen weer op, maar hij blijkt tevens een uitstekend
songwriter te zijn. De cd gaat steeds vaker naar de speler. Een
pracht debuut.
Solaris - Archive 1: Back to Roots |
Label: |
Perefic |
Site: |
- |
|
Jaar: |
2000 |
Duur: |
48:01 |
Score: |
|
Door: |
OProg (6-05) |
Deze Hongaarse band is nog altijd een persoonlijke favoriet. Elk album dat de heren maakten is sterk. Nog steeds draai ik 'Marsbéli Krónikák', '1990', 'Nostradamus' en hun live-album regelmatig. Enige tijd geleden kwam 'Archive 1' ook weer eens uit de kast. Groot was mijn enthousiasme toen dit album uitkwam, nog groter werd het toen bleek dat er drie van dit soort 'official bootlegs' zouden komen. Want deze schijf is een sterke, ondanks de geluidskwaliteit die niet altijd super is. Sommige nummers zijn qua opname net iets beter dan een redelijke bootleg. In achtenveertig minuten komen een aantal hoogtepunten uit de eerste periode van de band voorbij. Hierbij valt met name de dertien minuten lange epic ‘Solaris' positief op. Deze vroege versie bevat minder dominante toetsen maar een grotere rol voor fluit en gitaar dan de latere album-versie.
Sinds de release van dit album zijn we vijf jaar verder. De bandsite is vergaan, de twee andere albums zijn er nog steeds niet en niemand lijkt iets te weten. Treurig, maar ik hoop nog steeds dat er ooit weer een teken van leven komt. Deze muziek verdient het!
Sphere3
- Comeuppance
|
Label: |
Cyclops |
Site: |
|
|
Jaar: |
2002 |
Duur: |
52:55 |
Score: |
|
Door: |
JProg
(11-03) |
Het eerste album van deze Engelse viermansformatie kan gerangschikt
worden in de categorie jazz/rock. Geheel instrumentaal en met
een grote variëteit, van metalachtige rock tot klassieke
stemmingen in een funky jas gehuld. Regelmatig met herkenbare
referenties in de vorm van Brand X, National Health, Soft
Machine e. d. Een cd met een heftig eerste deel en een rustiger deel
twee met als klapper de laatste track 'Paralysis' welk de luisteraar
op het puntje van de stoel brengt. Een hoogstandje van een
technisch briljante band die naar nieuw werk doet uitkijken.
Strawbs
- Live at Chiswick House
|
Label: |
Witchwood
Media |
Site: |
|
|
Jaar: |
2002 |
Duur: |
1:30:00 |
Score: |
|
Door: |
JProg
(6-04) |
De DVD 'Strawbs Live at Chiswick
House' is een concertregistratie waar achtereenvolgens
vier Strawbs-bezettingen hun nog altijd aanwezige vakmanschap laten horen.
Het beeldmateriaal is met slechts twee camera's opgenomen en is nogal amateuristisch.
De sfeer van het openluchtconcert, het vond plaats in een schitterend park,
wordt wel redelijk doorgegeven maar de beeldregistratie is verder onder de
maat. Het geluid is gelukkig uitstekend en de verschillende bezettingen spelen
een doorsnee van het Strawbs-oeuvre waarbij de toppers niet vergeten worden.
De 'Stateside Strawbs' (Lambert/Cronk/Coombes) en 'The Re-union Strawbs'
(Lambert/Blue Weaver/Hudson/Ford) stelen de show waarbij de immer aanwezige
Dave Cousins de bindende factor is. Alleen John Hawken en Rick Wakeman ontbreken
maar de laatste heeft zoon Adam gestuurd. Een DVD die onontbeerlijk is voor
Strawbs-fans maar voor hen die niet zo bekend zijn met de band minder interessant.
Strawbs
- Déjà Fou
|
Label: |
Witchwood |
Site: |
|
|
Jaar: |
2004 |
Duur: |
53:28 |
Score: |
|
Door: |
JProg |
Met de legendarische 'Hero and Heroine / Ghost bezetting' hebben
de Strawbs een nieuw cd uitgebracht, getiteld 'Déjà Fou'.
David Cousins (zang, gitaar, banjo, mandoline); Dave Lambert (zang, gitaar);
Chas Cronk (bas), John Hawken (keyboards), Rod Coombes (drums) en nog
wat gasten zoals Adam Wakeman (piano) staan garant voor twaalf solide songs.
Het is af en toe een beetje gezapig, maar de grandeur van destijds klinkt
regelmatig goed door. Cousins heeft wat meer moeite met het laag, het vuurwerk
komt vooral van Dave Lambert. Het probleem met het album is vooral de slechte
productie. Wat jammer is dit nu. De geluidskwaliteit is niet van deze tijd,
het lijkt wel een thuisopname. Ook de begeleidende informatie in het boekje
is ver beneden peil, het biedt nauwelijks aanvullende informatie. Het aanvankelijke
enthousiasme is daardoor wat getemperd maar vooral voor doorgewinterde Strawbs
fans is het een aardig album.
Stream
of Passion - Embrace The Storm
|
Label: |
|
Site: |
|
|
Jaar: |
2005 |
Duur: |
53:56 |
Score: |
|
Door: |
Holand |
Drie metaljongens, één van hen blijkt
Arjen Lucassen te zijn, een gitariste en natuurlijk een frontvrouw.
Op zijn laatste Ayreon-project heeft deze Zuid-Amerikaanse blikvangster,
Marcela Bovio, al een vocale bijdrage geleverd. En nu dus het zoveelste
bandje met deze anno 2006 modieuze samenstelling. Progmuziek kan wel
een beetje seks gebruiken want het imago op dit gebied is verschrikkelijk.
Maar brengt dit Stream of Passion muziek die meer is dan dertien in
het bekende dozijn? Nee dus. Beschaafde metalprog met een mooie giljuffrouw
die dit ook heel netjes doet. Zingt af en toe Spaans maar dat geeft
niet. Als je iets wilt aanschaffen dat niets toevoegt aan wat je
al hebt en toch lekker wegdraait dan is dit een kans.
Sylvan
- X-Rayed
|
Label: |
Eigen
beheer |
Site: |
|
|
Jaar: |
2004 |
Duur: |
68:47 |
Score: |
|
Door: |
JProg
(6-04) |
Agressie, emotie en prachtige melodieën. In het kort het nieuwe
album 'X-Rayed' van Sylvan. De gedreven zang van Marco Glümann is
heel persoonlijk en bijzonder en je vindt het goed of niet. Een tussenweg
lijkt niet mogelijk. Er gebeurt zoveel in deze tien songs. Heftige gitaarrifs
worden afgewisseld met ingetogen keyboards. Pompende baslopen en stampende
drums zetten er de vaart in of trappen op de rem. Sylvan blijft zoals
we haar kennen van voorgaande albums en heeft een waardige opvolger van
'Artificial Paradise' uitgebracht.
Syzygy
- The Allegory of Light
|
Label: |
Syzygy
Music Enterprises |
Site: |
|
|
Jaar: |
2003 |
Duur: |
62:49 |
Score: |
|
Door: |
JProg
(11-03) |
'The Allegory of Light' is het tweede album van het Amerikaanse
Syzygy. En wat voor één. Drie tracks boven de tien
minuten en vijf wat kortere zorgen voor een smeltkroes van muziek
in de stijl van de grote progressieve rockbands. Een fantastische
drummer, ene Paul Mihacevich, stuurt de gewaagde composities door
het muzikale landschap. Een driemansformatie die zo maar voor een
hoogtepunt in het 2003 progjaar zorgt. Het album sluit af met het
magistrale 'The Journey of Myrrdin' welk met ruim zeventien minuten
een lust voor het progoor is.
The
Tangent - The Music that died alone
|
Label: |
|
Site: |
|
|
Jaar: |
2003 |
Duur: |
49:08 |
Score: |
|
Door: |
JProg
(9-03) |
In aanvang een solo project van Andy Tillison, de zanger en gezichtsbepaler
van Parallel or 90 Degrees. In de loop van het project bijgestaan door
muzikanten van twee andere progrock generaties, Roine Stolt inclusief
de gehele ritmesectie van The Flower Kings en David Jackson van Van
Der Graaf Generator. Maar Tillison blijft de baas en levert met zijn
vrienden een 2003 sensatie af.
Tangerine Dream - Sohoman / Live in Sydney '82
|
Label: |
TDI |
Site: |
|
|
Jaar: |
1998 |
Duur: |
42:53 |
Score: |
|
Door: |
OProg (8-06) |
Sinds Tangerine Dream enige jaren geleden is begonnen met het eigen label TDI Music zijn er al meer dan veertig albums verschenen. Deels nieuwer materiaal maar onder het kopje 'Tangerine Dream Classics Edition' ook ouder werk waaronder een reeks concerten. 'Sohoman' is zo'n concert. Opgenomen in Sydney in 1982 laat het de bezetting horen met Froese, Franke en Schmoelling. Het materiaal is deels afkomstig van albums als 'Exit', dat ook live is, en 'White Eagle'. Die opname is dynamisch en heel erg sterk en sluit goed aan op het in 1982 opgenomen livewerk 'Logos'. Misschien worden de releases wat veel qua aantal, het zijn er immers al meer dan honderd, maar 'Sohoman' is er één die niet mag ontbreken bij de liefhebber van deze periode van Tangerine Dream. Overigens is er van dit concert inmiddels een tweede uitgave onder de naam 'The Bootmoon Series: Sydney - February 22nd 1982'. Deze uitgave bevat een tweede cd met extra materiaal.
Steve Thorne - Emotional Creatures: Part One
|
Label: |
Giant
Electric Pea |
Site: |
|
|
Jaar: |
2005 |
Duur: |
53:01 |
Score: |
|
Door: |
JProg |
De Engelse singer/songwriter Steve Thorne
heeft zich op zijn eerste album laten omringen door voor progliefhebbers
illuster gezelschap. Hij heeft voor zijn elf nummers Nick D´Virgillio,
Gary Chandler, Geoff Downes, Paul Cook en Tony Levin kunnen strikken.
Thorne bespeelt zelf ook diverse instrumenten waarbij de gitaar als
voornaamste. Maar zingen kan hij ook heel goed, zowel rustig als
heftig. Tekstueel is het allemaal uitstekend, met zelfs een heuse
protestsong ‘God bless
America'. Allerlei prog en rock invloeden komen voorbij waarbij de
persoonlijke favorieten uit de cdtoptien van Steve Thorne- o.a. Genesis,
Rush, Camel en Roger Waters- opvallen maar die in zijn muziek
niet direct waarneembaar zijn. Van de op het album geboden tracklist
zijn ‘Ten
Years', ‘Last
Line' (mooie tekst) en ‘Every Second Counts' hoogtepunten. Maar goed
beschouwd kent deze cd geen zwakke momenten. Een erg toegankelijk
en aangenaam werkstuk met ook nog een fraaie hoes.
Threshold
- Wireless "Acoustic Sessions"
|
Label: |
Eigen
beheer |
Site: |
|
|
Jaar: |
2003 |
Duur: |
42:00 |
Score: |
|
Door: |
OProg
(9-03) |
Deze band weet met name op de
laatste albums flink uit te pakken met een hoop geweld. Stevige
stukken die altijd behoorlijk "stoer" klinken.
Dat de nummers qua compositie geweldig in elkaar zitten bewijst
dit album. Geen stevig gitaarwerk maar rustige akoestische stukken
die staan als een huis. Alle periodes van Threshold komen aan bod.
Aanrader!
Phil
Thornton -
While the green Man sleeps
|
Label: |
Mystic
Stones Records |
Site: |
|
|
Jaar: |
1993 |
Duur: |
51:43 |
Score: |
|
Door: |
JProg (4-05) |
De Engelse New Age componist en instrumentalist
Phil Thornton heeft reeds een twintigtal albums op zijn naam staan.
Verkopen doet het ook nog, want een verkoopcijfer van bijna 1 miljoen
albums mag zeker fors genoemd worden. Voor dit album, ‘While the
green Man sleeps' uit 1993, heeft Thornton de samenwerking gezocht
met de Londonse Danceband Mandragora terwijl hij zelf gitaar en
keyboards, waaronder moogs, verzorgt. Het zijn grotendeels live
gespeelde oudere opnames en restnummers van andere albums die in
de Abbey Road studio's opnieuw bewerkt zijn. Het resultaat: zes
instrumentale nummers die heftige en rustige, Westerse en Oosterse
momenten bieden waarbij het lange ‘Rainbow Chant' met
bijna vijfentwintig minuten extra opvalt. De geleidelijke opbouw
naar het enerverende hoofdthema en de dromerige uitloop die er
op volgt is heel boeiend. Maar ook de andere songs mogen er zijn.
Op het vierde nummer ‘Inside the Crystal Circle' zouden de Ozric
Tentacles, zeker met een paar joints op, zweren dat zij het zelf
waren.
Twin Age - Moving the Deckchairs
|
Label: |
Record Heaven |
Site: |
- |
|
Jaar: |
2000 |
Duur: |
52:49 |
Score: |
|
Door: |
OProg (7-06) |
Genieten, dat was het voor mij bij de eerste twee albums van deze Zweedse heren. Hoe vaak draaide ik ze niet en dan met name de tweede, 'Lialim High'. Groot waren toendertijd de verwachtingen die ik koesterde toen ik vernam dat er een derde Twin Age album zou komen. Nog groter was de teleurstelling na de eerste keer draaien en dit is dan ook nooit meer goed gekomen. Het begin is nog sterk, dat wil zeggen de eerste dertig tellen. Zodra uptempo daalt het niveau direct en de aanwezige achtergrondzangeres is echt teveel van het goede. Ook de zang van Johan Hansson, die me twee albums kon bekoren, werkt nu op de zenuwen. Met name het accent, dat erg lijkt op dat van Robert Smith van The Cure ("laaik"), is daar schuldig aan. De kortere nummers boeien eigenlijk geen moment en ook de vlakke productie roept niet op tot juichen. Weg zijn de zweverige toetsen en ook de drummer had niet zijn beste dag. Zover mij bekend was dit het einde van de band. Nog een album als 'Moving the Deckchairs' had echter ook echt niet gehoeven. Gelukkig staan die andere twee nog in de kast...
Uriah
Heep - Demons and Wizards
|
Label: |
Sanctuary
Records |
Site: |
|
|
Jaar: |
1972 |
Duur: |
39:36 |
Score: |
|
Door: |
JProg
(2-05) |
Ik heb stellig de indruk dat Uriah Heep in een zodanig turbulente
levenswijze gevangen zat dat het 'Today is only Yesterday's Tomorrow'
juist op henzelf van toepassing was. De songteksten waren met regelmaat
doorspekt met donkere verwijzingen naar onheilspellende toekomstige
gebeurtenissen. Een hoogtepunt van hun catalogus is voor mij 'Demons
and Wizards', uit een tijd dat de term progrock nog niet bestond maar
wel de basis hiervoor gelegd werd. Op dit album met louter hoogtepunten
staat niet alleen de hit 'Easy Livin' maar ook 'Circle
of Hands', waar bovengenoemd citaat uit ontleend is. Het klapstuk blijft
het dubbelnummer 'Paradise/The Spell'. Een ongeëvenaard muzikaal
en compositorisch hoogstandje waar het kippenvel onvermijdelijk is
en nooit zal verdwijnen. Helaas heeft de geschiedenis geleerd dat de
band ongeluk niet bespaard is gebleven, daar waren geen 'Demons and
Wizards' voor nodig.
De 'Expanded de Luxe Edition' heeft vanwege het fraaie boek en interessant
bonusmateriaal de voorkeur.
Van
Der Graaf Generator -
H to He, Who am the Only One
|
Label: |
EMI |
Site: |
|
|
Jaar: |
1970 |
Duur: |
47:15 / 71:31
(incl bonus) |
Score: |
|
Door: |
JProg (7-05) |
Na de enigszins teleurstellende wedergeboorte
van Van Der Graaf Generator met de cd ‘Present' zijn
eindelijk de langverwachte “remasters” van deze nog altijd
invloedrijke groep uit. Weliswaar alleen de eerste drie albums maar de rest
volgt spoedig. Het betreft toppers uit hun catalogus met de legendarische
titels ‘The
Least We Can Do is Wave to Each Other', ‘H to He, Who am the Only One' en ‘Pawn
Hearts'. Ze zijn opgepoetst, voorzien van een fraai boekje en verlengd met
interessant bonusmateriaal. Het hier uitgelichte ‘H to He, Who am the Only
One' is altijd één
van mijn favoriete VDGG-albums geweest vooral door het magistrale ‘House with
no Door'. Maar ook ‘Killer' staat hier op en ‘The
Emperor in his War Room'. Vergeet 'Lost' en 'Pioneers Over C' niet. Dit is
en blijft verplichte kost voor elke progfan en het zijn ijkpunten in de progressieve
muziek. De hoes is van Paul Whitehead.
Vanderhoof
- A Blur of Time
|
Label: |
Steamhammer/SPV |
Site: |
- |
|
Jaar: |
2002 |
Duur: |
53:41 |
Score: |
|
Door: |
JProg
(11-03) |
Kurdt Vanderhoof is gitarist van de Amerikaans metalband Metal Church.
Op dit soloproject laat hij zich door een viertal muzikanten
omringen, waarbij de zanger Drew Hart een markante rol speelt.
Aardig is het favorietenlijstje wat Vanderhoof noemt, n.l. John
Lord, Rick Wakeman en Ken Hensley. Opvallend is het veelvuldig
gebruik van hammond, mellotron en mini-moog door multi-instumentalist
Brian Cokeley. Het album moet wel onder de categorie rock geplaatst
worden, maar het gebruik van genoemde instrumenten maken het
voor prog-rock-liefhebbers heel vertrouwd. De zang heeft veel
weg van David Byron en daardoor doet het soms aan Uriah Heep
van de eerste albums denken. Vanderhoof vond de seventies de
beste periode voor de rockmuziek en dat wil hij weten ook.
Janos
Varga Project - The Wings of Revelation II |
Label: |
Periferic
Records |
Site: |
|
|
Jaar: |
2002 |
Duur: |
54:47 |
Score: |
|
Door: |
JProg
(3-04) |
Janos
Varga, bandleider en gitarist van het Hongaarse 'East', heeft als opvolger
van 'The Wings of Revelation I' deel twee met dezelfde titel uitgebracht.
Omringd door Peter Hary, bas, Istvan Kiraly, drums en Szabolcs Nagy, keyboards
laat Varga horen een gigant op zijn instrumenten te zijn. Vanaf de stevige
opener 'Freedom'
tot en met het meer akoestische en rustiger tweede gedeelte van het album
is al snel duidelijk, dit is top. Het prachtige 'Shadows and Lights', 'The
Power of Love', 'Our Long Dance' waarin hij Steve Stevens naar de kroon steekt,
'Islands' en 'Memento' dingen naar de beste song van de cd. Geweldig.
Klik
voor H . 'JoJo' de V.'s uitgebreide review
van The Wings of Revelation I
Cyrille
Verdeaux - Best of Rainbow
|
Label: |
ClearlightMusic |
Site: |
|
|
Jaar: |
1999 |
Duur: |
70:53 |
Score: |
|
Door: |
JProg (3-05) |
De klassiek geschoolde Cyrille Verdeaux
is vooral bekend van zijn ‘Clearlight
Symphony' uit 1973. Zijn muziek kenmerkt zich door uitgesponnen elektronische
symfonische rock waarbij de keyboards de hoofdrol spelen. Op deze ‘Best of
Rainbow' wordt op kleur gerangschikt een overzicht geboden van zijn zes door
de kleuren van de regenboog geïnspireerde albums uit de Rainbow boxset.
Deze box uit de jaren negentig omvatte 25 jaar van zijn carrière, van
1975 tot 2000. Van zijn progressieve periode, via elektronische toetsenmuziek
en jazzrock tot wereldmuziek en new age. Dus een uitstekende introductie van
deze bijzondere artiest.
Weather Report - Heavy Weather
|
Label: |
Columbia |
Site: |
|
|
Jaar: |
1977 |
Duur: |
37:53 |
Score: |
|
Door: |
OProg (6-06) |
'Heavy Weather' is, zoals Columbia zelf ook aangeeft, het album geweest dat Weather Report op de muzikale kaart zette. Het achtste album van de band stond in vrijwel elke poll die ook maar iets met jazz te maken had eind jaren zeventig op de eerste plaats. De commerciële piek kwam voor een groot deel door het openingsnummer van het album, het opzwepende 'Birdland'. Op single uitgebracht sloeg het aan bij het grote publiek en 'Heavy Weather' is dan ook het grootste succes geweest dat bandleider Josef Zawinul ooit had met zijn groep. Ook op de prog heeft het album zijn invloed gehad. Dat zat hem nog niet eens in de enorme kwaliteiten van toetsenist Zawinul en saxofonist Wayne Shorter. Op de voorloper van dit album, te weten 'Black Market', deed op twee nummers een bassist mee die de naam John Francis Pastorius III droeg, kortweg Jaco Pastorius. 'Heavy Weather' zou zijn eerste volledige album zijn met de band en de indruk die hij maakte met zijn wervelende bass-spel was enorm. Niet voor niets kreeg het veel te vroeg gestorven genie de naam 'Paganini van de basgitaar' mee. Naast 'Birdland' bevat 'Heavy Weather' een aantal uitstekende nummers. 'A Remark You Made', 'Teen Town' en 'Palladium' zijn allemaal rustigere nummers met genoeg ruimte voor elke muzikant om zich te profileren. Voor de progliefhebber met interesse in jazzy prog is 'Heavy Weather' dan ook een album dat niet mag ontbreken in de verzameling. Verplichte kost in feite!
Ray
Wilson - Change
|
Label: |
|
Site: |
|
|
Jaar: |
2003 |
Duur: |
41:14 |
Score: |
|
Door: |
JProg
(9-03) |
Ray Wilson verstaat zijn vak als geen ander. Zijn vorige muziekale
paden, o.a. Stiltskin en Genesis, hadden dit al verraden.
Op dit solowerk staan zestien songs waarbij Wilson met zijn
fijn schuurpapieren stem laat horen waar hij als songwriter
toe in staat is. En dat is heel wat. Zelfs symfonische trekjes
passeren.
Robert
Wyatt (Eng) - Cuckooland
|
Label: |
Rykodisc |
Site: |
|
|
Jaar: |
2003 |
Duur: |
75:46 |
Score: |
|
Door: |
H. 'JoJo' de
V. (12-03) |
Oudgediende Robert Wyatt verrast ook nu weer met een soort 'ambient
jazz'.
Het album bestaat uit prachtige klanktapijten van piano en keyboards, vervormde
trompetten en trombones die we ook al kennen van zijn meesterwerk 'Rock Bottom' en
ijle vocale harmonieën die als een warme deken over de instrumenten
hangen. 'Cuckooland' geeft
de mogelijkheid tot romantisch wegdromen maar zet ook aan tot nadenken.
Wyatt zet de luisteraar soms zowel tekstueel als muzikaal op het verkeerde
been om hem of haar uiteindelijk weer met beide benen op de grond terecht
te laten komen. Een te koesteren kwaliteit.
Klik
voor H. 'JoJo' de V.'s uitgebreide
review
Yamashta,
Stomu & Friends - Go
|
Label: |
Raven
Records |
Site: |
- |
|
Jaar: |
1976 |
Duur: |
41:20 |
Score: |
|
Door: |
JProg (01-06) |
Een monumentaal album uit de rijke historie van de progrock
is Stomu Yamashta’s ‘Go’. Er is sinds kort een speciale
editie, alle Go-sessies omvattend, verkrijgbaar. De samenstelling van
de band was er één van een supergroep met o.a. Steve
Winwood, Klaus Schulze, Michael Shrieve, Al Di Meola en natuurlijk
Yamashta. Magistraal blijven de zangstukken van Winwood in de geweldige
opening ‘Solitude’, ‘het
felle ‘Crossing the Line’ en het prachtig gearrangeerde
Winwood-nummer ‘Winner/Loser’.
In de experimentele instrumentale tussenstukken wisselen grilligheid
en ingetogenheid elkaar moeiteloos af waarbij uiterst geraffineerd
nieuwe paden gevonden worden. Yamashta wist eenvoudige thema’s
om te toveren tot pakkende melodieën waarbij de toetsenvirtuositeit
van Schulze en de ritmische kwaliteiten van Shrieve volmaakt harmonieerden.
Een magisch moment zal altijd de a-tonische en a-ritmische bel blijven
in ‘Man
of Leo’ die op deze “gemasterde” editie helaas iets
minder uit de muziek spettert dan op de vinylversie.
Na ‘Go Live’ was mede door het vertrek van Winwood de cohesie
verdwenen en traden andere muzikanten tot het project toe. Dit resulteerde
op ‘Go Too’ in meer commerciële, uiterst gladde funkmuziek
die in weinig opzichten de emotie opriep van ‘Go’
Klik voor H.
JoJo's review van 'The Complete Go Sessions'
Frank
Zappa - Hot Rats
|
Label: |
Rykodisc |
Site: |
|
|
|
Jaar: |
1969 |
Duur: |
47:14 |
Score: |
|
Door: |
JProg (3-2005) |
Een favoriet Frank Zappa album is voor
mij altijd 'Hot Rats' gebleven.
Vanaf het overweldigende 'Peaches en Regalia' via 'Willy the
Pimp', het enige vocale nummer met zang van Captain Beefheart
(Don van Vliet), tot 'It must be a Camel' met de viool van Jean
Luc Ponty, blijft het steeds boeien. Niet te versmaden zijn natuurlijk
ook 'Son
of Mr. Green Genes', met een prachtige combinatie van Zappa's
gitaar en Ian Underwood's saxofoon en keyboards, 'Little Umbrellas'
en het bijna zeventien minuten, sublieme 'The Gumbo Variations'.
Een volledige hersenspoeling is verzekerd met deze in hoofdzaak
vroege jazzrock. Vermeldenswaardig
is de drummer op een aantal songs, ene John Guerin, de vader
van Shaun.
'Hot Rats' biedt
een goede kennismaking met de muziek van Frank Zappa. Misschien
beter dan met het nog meer experimentele en politiek getint werk
van de Meester en de hoes blijft geweldig.
© 2003-2024 OJE Music OJE Web All Rights Reserved
|