Boris Savoldelli
De ontdekkingstocht aan de randen van de progressieve rock brengt ons dit keer bij de zangkunsten van Boris Savoldelli. Een singer-songwriter maar niet een doorsnee voorbeeld daarvan. Hij studeerde in Italië operationele zangtechnieken waarvan ik geen idee heb wat ik me daarbij moet voorstellen. Hij is tevens in zijn thuisbasis New York lid van het avant-garde jazz-rock combo Sado. In 2009 heeft hij met gitarist Elliot Sharp het album ‘Protoplasmic’ gemaakt wat destijds bij OJE Music gerecenseerd is.
Savoldelli brengt regelrechte zangacrobatiek waarbij hij zich laat inspireren en begeleiden door zeer uiteenlopende arrangementen. Piano, trompet en bas zijn op het tweede solo album ‘Biocosmopolitan’ het schaarse instrumentarium. Met zestien vrij korte nummers zet hij de luisteraar een niet gemakkelijk verteerbare maar rijke zangdis voor. Het lijkt er regelmatig op dat meerdere zangers van de partij zijn, maar het is toch echt alleen maar Savoldelli die met behulp van een enkele microfoon en geluidprocessors dit voor elkaar brengt. Hij noemt zichzelf ook arrangeur en geluiden manipulator, waarbij hij naast normale Italiaans/Engelse teksten het klang-doob-die-kleng en boem-tsjeee-boem niet uit de weg gaat. Een goede stem heeft hij waarmee hij op verbazende wijze, schijnbaar improviserend maar gestructureerd een weg zoekt langs de spaarzame instrumentale lijnen. Echter hoe goed het ook is, met rockmuziek heeft het weinig te maken en dat kan de “missing link” voor menig luisteraar zijn. Een herkenningsmoment is er met een bonusnummer, ‘Crosstown Traffic’ van Jimi Hendrix. Maar ook dat is behoorlijk verwrongen.
Op het nummer ‘Closin’ Theme’ wordt een haast filmische aftiteling van het album gedaan inclusief de vermelding van de “Executive Production” door Leonardo Pavkovic van Moonjune. De laatste is geen onbekende als het om buitenissige muziek gaat. Ook hier weer.
More S
© 2003-2024 OJE Music OJE Web All Rights Reserved