James Labrie
James
LaBrie - Elements Of Persuasion |
Label: |
|
Site: |
JamesLaBrie |
Jaar: |
2005 |
Duur: |
66:50 |
Recensent: |
JProg |
Waardering: |
|
|
James
LaBrie heeft naast zijn zeven albums met Dream
Theater aan een groot aantal muzikale projecten deelgenomen.
Zo is hij op de cd van Frameshift bijzonder in vorm zoals te
lezen valt in de review van
mijn collega-recensent H 'JoJo' de V, een waardering die
ik volledig deel. Ook op het geweldige 'The
Human Equation' van Ayreon levert hij een prima zangprestatie
en tussen de pasta en visgerechten door, James' favoriete eten,
vond hij nog tijd voor The Explorers Club, Fates Warning en Shadow
Gallery. Ook leverde hij bijdragen aan 'Tributes' van
Rush, ELP en Queen. En of dit nog niet genoeg is heeft hij onder
de naam Mullmuzzler twee soloalbums uitgebracht. Kan hij zijn
ei niet helemaal kwijt bij zijn hoofdact Dream Theater? Aan de
ontspannen manier van zingen te oordelen bij o.a. Frameshift en
Ayreon zou je kunnen denken dat het LaBrie soms allemaal een beetje
te heftig is. Of is het een tweestrijd tussen uitersten, hij houdt
tenslotte van Metallica, Aerosmith, Van Halen, Judas Priest, maar
ook van Mozart, Beethoven en Vivaldi.
Wat voor richting heeft hij gekozen voor zijn nieuwe album 'Elements
of Persuasion'? Een redelijk stevige, dat kan worden vastgesteld.
Verschillende episoden in het leven worden in twaalf songs belicht,
of zoals hij zelf aangeeft, "in
songteksten gevangen als spiegels van complexe gedachten". De muziek kenmerkt
zich door zware gitaarrifs verweven met samples die tezamen voor een vrij heavy
geluid met een experimenteel karakter zorgen. Deze toon wordt gezet
vanaf de opener 'Crucify', het daarop volgende 'Alone' en 'Freak'. Pas op 'Invisible'
wordt het eerste betrekkelijke rustpunt gevonden met een wat emotionelere song.
Met 'Lost' en 'Undecided' blijkt LaBrie consequent een goede balans te hebben
gevonden tussen de begeleidende complexiteit en zijn geweldige zangcapaciteiten. 'Smashed'
laat LaBrie weer met meer emotie horen waarna het andere uiterste op 'Pretender'
wordt gekozen. Op 'Slightly Out Of Reach' gaat de ontspanning mooi verder maar
op 'Oblivious' gaan de registers nog eens vol open. Met 'In Too Deep' wordt
de stijl van het album in een nieuwe variant voortgezet, weer met harde gitaren
en dito zang, waarna 'Drained' passend met aandacht voor de epiloog afsluit. Kortom,
heel afwisselend maar de vaart blijft er goed in.
Met dit derde, de Mullmuzzlers meegerekend, solo album laat James LaBrie eens
te meer horen een toonaangevende progmetal zanger te zijn met een ongekende
intensiteit en dito bereik. De zanglessen vanaf zijn 21e tot heden zijn niet
voor niets geweest.
Is er dan niets negatiefs, de hoes is ook al mooi, te melden. Jammer is dat
de passages met een meer ingetogen James LaBrie wat weinig aanwezig
zijn, want daar vind ik hem heel goed in. En als je niet van deze soort muziek
en specifiek LaBrie als zanger houdt, zal je door deze cd niet opeens tot zijn
fans gaan behoren. Het ligt natuurlijk ook niet erg ver, dat zou een ander
kritiekpunt kunnen zijn, van Dream Theater en zijn Mullmuzzler producties af.
Maar het is een erg homogeen en afwisselend album waarop op hoog niveau wordt
gemusiceerd. Ook een album met een persoonlijke boodschap waarbij zijn waarnemingen
van alledag naar zijn mening het gevolg zijn van uitwassen van verschillende
geloofsovertuigingen die willen vechten tegen de sterfelijkheid. In één
zin en als ik het ten minste goed begrepen heb.
JProg (03-2005)
Bezetting:
James LaBrie -
zang
Marco Sfogli - gitaar
Matt
Guillory - keyboards
Bryan
Beller - bas
Mike
Mangini - drums
Discografie:
MullMuzzler (1999)
MullMuzzler
2 (2001)
Elements of Persuasion
(2005)
Dit tweede solo album onder zijn eigen naam, dus geen Mullmuzzler, heeft mij weer eens op het verkeerde been gezet. Mijn verwachting is telkens songs die meer ontspannen en rustiger zijn dan zijn werk met Dream Theater. Maar kennelijk heeft Labrie die drang helemaal niet. ‘Static Impulse' is zelfs heftiger en agressiever dan solo voorganger ‘Elements Of Persuasion' uit 2005.
Opnieuw is er de samenwerking met toetsenist Matt Guillory waarmee hij relatief korte nummers heeft geschreven. Vijf minuten is de limit en het geheel wordt “Gotenburg metal” genoemd. Waarom? De mixing is door Jens Bogren - bekend van Opeth - in Zweden gedaan en de drummer is de van het Zweedse Darkane afkomstige Peter Wildoer. En die laatste drukt een onverwacht stempel op de nummers. Hij grunt er regelmatig lustig op los en je vraagt je wel eens af waar Labrie gebleven is. Maar wees gerust, die staat zijn mannetje op de juiste ogenblikken uitstekend. De veertien nummers - inclusief twee bonustracks - bieden gevarieerde heavy kost met maar sporadisch progressieve kenmerken.
Het duurt een aantal luisterbeurten voordat alles goed valt. Deze toch wel vreemde opzet maakt het allemaal niet direct toegankelijk maar uiteindelijk blijkt alles prima te passen. Alleen een honderd procent soloalbum van James Labrie vind ik het niet.
More L
© 2003-2024 OJE Music OJE Web All Rights Reserved
|