Interview met Kevin Moore - Tekst & Interview: OProg

Het project dat voor mijn gevoel éénmalig zou zijn toen het uitkwam is inmiddels toe aan een tweede deel. Kevin Moore belde om meer informatie te geven over 'Free'.

Hoi Kevin, hoe gaat het en waar ben je nu precies?

"Alles gaat goed. Ik bevind me gewoon thuis in Istanbul."

Wat is de reden dat je tegenwoordig in Istanbul woont?

"Dat is niet echt onderdeel van een groter plan of iets dergelijks. Ik kwam hier en vond het een fijne plaats om te zijn. Dan kan je het daarbij laten of je besluit te vertrekken naar de plaats waar je je thuis voelt. Ik koos dus voor het laatste."

Je hebt nu twee albums met O.S.I. gemaakt. Hoe is dat begonnen?

"Jim Mattheos belde in de beginfase. Hij had al wat materiaal geschreven voor een eventueel nieuw project en wilde weten wat ik er van vond. Eventueel had hij de bedoeling dat ik gewoon als gastmuzikant mee zou doen maar ik had mijn eigen ideeën die ik vervolgens uit ging werken en zodoende werd het een project waar wij beiden verantwoordelijk voor zijn. Waarbij ik overigens moet zeggen dat de basis van de muziek op het eerste album van zijn hand is."

Jullie schreven het album dus samen. Hadden de gastmuzikanten zoals Steve Wilson nog veel invloed en waarom is bijvoorbeeld de laatstgenoemde op het nieuwe album niet aanwezig.

"Die zullen zeker hun invloed hebben gehad maar niet echt op de composities. Een goede muzikant drukt altijd een stempel. Maar in het geval van Mike Portnoy bijvoorbeeld, die heeft zijn drumwerk in drie dagen opgenomen terwijl ik ook alles al met drumcomputers had gemaakt. De nummers veranderen feitelijk niet door zijn bijdrage maar hij voegt wel iets toe. Steve Wilson heeft veel andere dingen te doen en het kwam er eigenlijk ook niet van."

Wanneer werd eigenlijk besloten dat er een tweede album zou komen?

"Dat wilde ik min of meer al toen het eerste net af was. Ik had een paar ideetjes die ik uit wilde werken en bovendien wilde ik vanaf het begin meer invloed hebben en zelf vanaf scratch nummers aandragen. Die kans heb ik nu gehad en 'Free' is wat dat betreft meer een gemeenschappelijke plaat geworden tussen Jim Mattheos en mij."

Ik vind er het Moore-stempel zwaarder drukken dan het Mattheos-stempel.

"Echt? Ik niet om eerlijk te zijn. Jim is er ook erg in te horen en wat mij betreft is onze bijdrage en invloed gelijk."

Het afgelopen jaar schreef je voor drie 'projecten' (O.S.I., solo en Chroma Key). Hoe bepaal je voor welk project je schrijft?

"Dat liep mooi in elkaar over. Ik was klaar met het eerste O.S.I. album en kreeg daarna het aanbod filmmuziek te schrijven dat ik solo uitbracht. Daarna ging ik aan de slag met 'Graveyard Dead Mountain' (Chroma Key) en toen dat af was kon ik aan de slag met dit 'Free'. Ik ben dus nooit aan meer dingen tegelijkertijd bezig geweest. De keuze waar ik voor schreef hoefde ik dus niet te maken."

Is het succes van de eerste O.S.I. ook de reden dat je met je andere projecten eveneens op het label Inside Out zit?

"Dat telt wel mee natuurlijk. Zo'n project boort nu eenmaal een nieuwe doelgroep aan en als het een succes is wil een label wel meer met je te maken hebben. Gelukkig geeft het ook nieuwe mogelijkheden zoals fraaiere releases en  noem maar op."

Het zojuist genoemde Inside Out heeft een hele lading projecten onder zijn hoede. Deze bevatten niet zelden (voormalig) Dream Theater leden, zijn vaak technisch erg sterk en er zijn er veel. Wat is nu eigenlijk het verschil tussen alle andere projecten en O.S.I? Met andere woorden: waarom zou iemand eerst O.S.I. moeten luisteren.

"Ik zou nu iets moois kunnen verzinnen maar ik weet het echt niet. Ik ben met mijn eigen werk bezig en alle andere projecten ken ik gewoonweg niet. Ik kan dus ook niet aangeven waarin wij beter zijn omdat ik dat gewoon niet weet."

Luister je eigenlijk nog wel Progressieve Rock?

"Amper. Het oude spul natuurlijk, dat heeft zo veel invloed op me gehad dat je dat niet zo snel vergeet, maar ik luister verder voornamelijk naar singer-songwriter. Denk dan aan artiesten als Laurie Anderson, Elliot Smith en Tom Waits."

Artiesten die veel op gitaar schrijven. Doe je dat zelf ook wel eens?

"Nee. Niet echt. Ik kan veel uit mijn keyboard halen en kan gelijkende stukken veel sneller inspelen."

Ik dacht op de laatste Chroma Key wel wat gitaar te horen.

"Dat zijn vrijwel allemaal keyboards."

Iets anders, een redacteur van ons zei dat je bij gezamenlijk schrijven van muziek over een afstand, zoals jij en Mattheos die duizenden kilometers bij elkaar vandaan zitten, je een stukje magie mist en dat het anders is dan als je samen in studio zit.

"Ik zeg niet dat je magie mist. Het is hoogstens andere magie en de interactie is misschien iets langzamer. Maar verder zie ik niet een heel groot verschil. Ik kan iets direct laten horen in een studio of ik verstuur het via internet en de ander hoort het vijf minuten later. De reactie zal niet anders zijn. Geluid neem je immers op met je oren. Ik denk dat je op de manier zoals wij bezig zijn ook prima kan werken. Bedenk bovendien dat heel veel tijdens het opnemen gedaan wordt en dan zit je ook niet in dezelfde ruimte. Dan zit de ene persoon in de opnamekamer en de ander achter de mixtafel verderop. Dat communiceer je ook niet direct. En via internet kan je ook erg interactief zijn."

Wat ga je in de toekomst doen?

"Zoals ik al zei heb ik niet direct plannen voor nog een O.S.I. album. Natuurlijk is Chroma Key mijn eerste prioriteit. Ook zijn er eventueel plannen voor filmmuziek. Dat lijkt me wel leuk om te doen maar filmmuziek maken is niet iets waar ik permanent mee bezig wil zijn. Maar zo nu en dan iets maken voor een boeiende film is leuk om te doen."

Is Chroma Key van alles wat je hebt gemaakt nou het meest de 'echte Kevin Moore muziek'?

"Ik denk het om eerlijk te zijn wel, daarin kan ik alles wel kwijt en sluit ik geen compromissen. Dat is het nadeel van een band, je kan niet precies doen wat je wilt omdat je niet alleen bezig bent en voor filmmuziek is dat hetzelfde verhaal. In Chroma Key kan ik alles doen."


Ga je nog een keer live spelen?

"Met O.S.I. weet ik het nog niet. Met Chroma Key zou ik het wel willen maar zijn er ook nog geen concrete plannen."

Wat was het laatste concert dat je speelde?

"Dat was met Fates Warning éénmalig. Daarvoor zal het laatste concert met Dream Theater geweest zijn. Drie levens terug dus."

Verder nog veel werk qua promotie voor O.S.I.?

"Dit was alweer het laatste dat ik er voor doe. Hierna kan ik tenminste weer door met de dingen waar ik mee bezig was en dat is ook erg prettig."

Dan wens ik je in ieder geval veel succes en we wachten met spanning wat je gaat doen.

"Dank je, daar ben ik zelf ook nog niet helemaal uit."

OProg (5-2006)

Zie ook:


 

 

 

 


© 2003-2017 OJE Music OJE Web All Rights Reserved