Interview met Gary Wehrkamp - Tekst & Interview: OProg

'Tyranny', het derde album van de Amerikaanse band Shadow Gallery, werd enorm positief ontvangen toen het in 1998 uit kwam. Nog steeds is het volgens velen een meesterwerk. Zo gek is het dus niet dat het nieuwe album 'Room V' een vervolg is. Op zijn voorganger stonden 'Act I' en 'Act 2', nu gaan we door met 'Act 3' en 'Act 4'. Alleskunner Gary Wehrkamp belde om informatie te geven over de band en het nieuwe album.

Jullie laatste album is het eerste dat niet op Magna Carta wordt uitgebracht. Voelt het als een nieuwe start voor jullie?

"Ja en nee. We doen in feite nog steeds het zelfde en maken nog steeds dezelfde muziek. Ik noem het liever een fris begin."

Wat was de reden om naar Inside Out te gaan?

"We hoorden veel goede verhalen van andere bands dus het was daarna een vrij eenvoudige beslissing als je toch vrij bent om te kiezen."

Had de keuze voor Inside Out er ook mee te maken dat jullie mooiere uitgaves konden brengen. Dus met bonusmateriaal en dat soort dingen?

"<haha>, nee dat heeft ons niet bezig gehouden toen we met het contract bezig waren."

Maar jullie moeten het toch hebben geweten omdat er zoveel bands met schitterende uitgaves komen op dat label?

"Nee, daar zijn we echt niet mee bezig geweest. Dat we bij dit album een bonus cd zouden doen kwam ook pas op het laatste moment. Inside Out zei “Als jullie een bonus cd toe willen voegen mag dat. Het moet niet maar het mag”. Ons leek het wel een leuk idee en lieten meteen weten dat we dat dan waarschijnlijk wel zouden doen. Toen we bezig waren met het masteren en mixen van ‘Room V' begonnen we pas met het extra materiaal. Het was dus echt iets dat op het laatste moment gebeurde."

Wat staat er precies op de cd?"Dat is op dit moment nog een beetje een verassing. Maar ik wil er wel wat over zeggen. Er komen vijf nummers op die in het verlengde liggen van ‘Room V' alleen dan wat eenvoudiger en minder uitgabalanceerd. Het laatste nummer is een lang nummer gebaseerd op de nummers van Pink Floyd."

Op het oude of het nieuwe Pink Floyd?

"Gebaseerd op alle periodes van Pink Floyd"

En dat dan met een sausje van Shadow Gallery eroverheen.

"Klopt. In het midden loopt het over in een paar minuten originele muziek, zo'n vijf of zes minuten, die heel erg in de stijl van Pink Floyd zijn. Het doel was ook om niet alleen maar bekende dingen te spelen maar ook wat onbekendere nummers."

Zonder het idee van Inside Out was het dus een normale uitgave geworden zoals alle andere?

"Ja, we bespraken in Januari dat we iets bijzonders wilden doen met het album. We deden dus alles na het opnemen van het album zelf. Uitzondering was trouwens het Pink Floyd-nummer. Dit idee hadden Make Baker en ik een jaar of vier geleden en toen zijn we er al mee aan de slag gegaan. De basis stond als het ware al."

Denk je dat de muziek van Shadow Gallery anders is geworden de afgelopen paar jaar?

"Een beetje..."

Ik vind het minder hard geworden...

"Dat heb ik al meer gehoord hoewel er ook mensen zijn die juist zeiden dat de muziek harder was geworden. Ik weet het dus ook niet meer. <lacht>"

Een album als ‘Tyranny' is toch wel wat steviger wat mij betreft.

"Ik denk dat ‘Tyranny' meer harde nummers heeft. Op dat album staan in feite maar drie zachte, ballads terwijl de andere elf vrij heavy zijn. Op ‘Room V' is het een gelijke verdeling. De helft hard en de andere helft minder hard. Dus wat dat betreft valt het nieuwe album qua stevigheid wel mee."

Waar kwam de inspiratie vandaan voor dit werk?

"Weet je, we zijn niet te werk gegaan op een manier van ‘laten we eens gaan schrijven aan een album dat zo en zo zal moeten klinken'. De inspiratie komt in feite per nummer. Je gaat dan nummers bij elkaar zetten en als je het tot één geheel wil smeden komt er nog meer inspiratie los. Het ging als het ware zo: Carl (Cadden-James) kreeg een cd van Brendt (Allman) en Chris (Ingles). Daarna ook nog een cd van mij en hij vond vervolgens ook nog een stel nummers die ik ooit had geschreven en opgenomen. Hij is die in een bepaalde volgorde gaan zetten zodat hij op een punt kwam dat hij het goed vond lopen. Toen dat beviel is Carl er materiaal bij gaan schrijven om het nog beter te laten lopen. Daar is het dus eigenlijk mee begonnen."

Er is dus geen sprake van een doordacht concept.

"Eeeh, we dachten er in het begin wel aan om er een soort kort conceptdeel bij te schrijven. We hadden een viertal nummers die goed bij elkaar pasten, vooral qua muziek. Dat waren niet geheel toevallig nummers die Carl ook bij elkaar plaatste en vandaar uit is er inderdaad wel sprake van nummers die bij elkaar horen. Zodoende zou je het een conceptalbum kunnen noemen. Ook omdat het natuurlijk een voortzetting is van ‘Tyranny'. Dit zijn deel drie en vier."

Is er, nu jullie bij Inside Out zitten, ook een kans dat er nieuwe uitgaves van jullie oude albums komen?

"Dat zit niet in de afspraak. We hebben het er ook nog helemaal niet over gehad. Ik weet natuurlijk ook dat gewild is om te doen. Maar voorlopig verkoopt Magna Carta ze nog gewoon en ik zie dat op korte termijn niet veranderen."

Wat ik me ook afvroeg. Alle albums zijn door jullie zelf geproduceerd en gemixt. Hebben jullie er nooit aan gedacht eens iemand van buiten de band hiervoor te nemen? Misschien zodat dingen eens van een andere kant belicht worden?

"Ik heb daar zelfs al heel vaak aan gedacht. Het is natuurlijk leuk om met veel verschillende mensen samen te werken maar lastig in het geval van Shadow Gallery. De producer is in zo'n grote mate bepalend voor het geluid dat je niet zomaar iemand anders de klus kan laten klaren. Ik had overigens wel een lijstje met namen, ik weet niet meer precies wie, maar mensen waarvan ik dacht dat het misschien goed zou kunnen zijn als ze het album zouden mixen. Om alles weer eens op een frisse manier te benaderen. Misschien kan iemand anders het wel op een betere manier als ik met betere apparatuur. Ik heb hier een studio maar die is niet geweldig groot en het spul dat er staat is ook geen absolute topklasse. Ik raakte er zo bij betrokken en bovendien was er nog niemand gevonden om het te mixen dat ik het zelf heb gedaan."

Het is niet echt een geheim dat Magna Carta niks doet aan live-ondersteuning. Krijgen jullen dat wel bij het nieuwe label?

"Er is geen specifiek budget maar als we zouden willen touren dan zouden ze ons wel ondersteunen. We zijn blij om te weten dat als we willen, die kans er dus wel is."

Kunnen we nu dan een kleine tour ter promotie verwachten of gaat dat ook wat te ver?

"Dat zit er nog niet direct in. De plannen gaan zover nog niet. Wel willen we een fanclub cd gaan maken de komende periode. We hebben nog materiaal liggen dat misschien niet geschikt is voor een regulier album maar dat het wel goed zou kunnen doen op zo'n soort fanclub-cd. Uit Finland hebben we een opname van een koor liggen die ‘Christmas Day' speelden en daar willen we graag iets mee doen. Ook hebben we tijdens het opnemen van ‘Room V' veel filmopnamen gemaakt voor een ‘making of' dvd."

Ook voor een fanclubuitgave?

"De enige die denk ik interesse erin zal hebben zal de fanclub zijn. <lacht> Maar daarnaast hopen we dan inderdaad wel de tijd te vinden om eens te gaan touren. Ook bijvoorbeeld naar Europa omdat daar veel fans zitten."

Nu je het zegt. Als een band als Dream Theater in Nederland komt is de opkomst veel groter dan in de Verenigde Staten. Waar denk je dat een band als Shadow Gallery meer fans heeft, in de VS of in Europa?

"Ik durf het niet helemaal met zekerheid te zeggen maar ik denk toch in Europa. Dat beoordeel ik naar aanleiding van de respons die we krijgen. Ook van bijvoorbeeld bladen. Ze zijn zich in Europa veel bewuster van ons lijkt het wel. Er zijn hier wel veel bands maar grotere bladen zien dat allemaal niet zo snel."

Wat doen jullie eigenlijk naast het maken van muziek? Hebben jullie ook nog werk?

"We hebben allemaal een baan. Om het even op mezelf te betrekken. Ik ben muzikant. Ik verdeel mijn tijd tussen sessiewerk voor anderen en het geven van les. Ik geef les in vier instrumenten."

Vier?? Dat is veel!

"Ja, gitaar, keyboard, bass en drums."

Dus je kan zelfs drummen!

"Ja, drummen is mijn eerste liefde. Ik heb ook meer studenten voor het drummen dan voor elk ander instrument."

Als je zelf zoveel kan spelen, heb je er dan nooit aan gedacht om eens een soloalbum te maken zodat je zelf alles kan spelen?

"Ik heb er wel eens over nagedacht maar de invloed die ik de laatste twee albums heb, zeker als componist, is zo groot dat ik daar al genoeg in kwijt kan. Het zijn natuurlijk ook lange albums. Het zou wat anders zijn als we maar veertig minuten hadden. En ik ben wel wat materiaal aan het schrijven, ook voor een new-age project maar dat heeft op dit moment niet echt prioriteit."

Waar luister je zelf eigenlijk naar?

"Ik luister niet echt veel muziek. Ik maak het graag maar luisteren komt er niet van. Ik luister meestal waar ik mee bezig ben. Als ik muziek luister is het meestal in de auto en dan zijn er een aantal dingen waar ik altijd naar terug grijp. Dat zijn Rush, Yes, Yngwie en elk album waarop Steve Vai mee doet."

Hoe is Shadow Gallery eigenlijk ontstaan?

"De band is voortgekomen uit een heavy-metal band genaam ‘Sorceror'. Mike Baker, Carl Cadden-James en Chris Ingles zaten daar in. Brendt Allman kwam erbij en de gitarist vertrok en toen ze meer progressief materiaal gingen schrijven werd de naam ‘Shadow Gallery'. Ik kwam twee jaar later, na het eerste album, de gelederen versterken. De enige verdere verandering is de toevoeging van Joe Nevolo geweest na 'Carved in Stone'."

Jullie zijn een studioband. Dan had je toch ook best het drumwerk kunnen doen?

"In feite wel. Carl vroeg het me ook toen we een drummer nodig hadden maar mij leek het geen goed idee. Dan speel ik als het ware elk instrument. Dan kan ik net zo goed alles spelen en voor mezelf beginnen. Dus daarom kwam Joe erbij."

Hoe bepalen jullie wie op welk nummer speelt.

"Normaal gesproken spelen de mensen die bij het opzetten van het nummer betrokken waren het meeste en dan kijken we wie het beste tot zijn recht komt in het nummer."

'Carved in Stone' was mijn eerste Shadow Gallery album toen hij net uit was. Ik vraag me nog steeds af waarom de tracklist zo vreemd liep. Van 1 naar 3 naar 5 en ga maar door.

"<hahaha>"

Hoe kwam dat, er zit op het einde ook nog een geintje met een deur die je dicht hoort slaan.

"<haha> Dat klopt. Ik vond vroeger die albums al zo goed die als één lang nummer doorliepen. Dat probeerden we dus ook met de nummers die we hadden alleen toen kwamen we er niet uit waar een nummer nou zou moeten beginnen en eindigen bij de indexering. De tussenstukjes maakten eigenlijk geen deel uit van de originele songs. Dus werden de tussenstukjes als los nummer op de cd gezet. Dat op het einde was gewoon het gevolg van een hoop lol."

De hoezen van jullie album, zijn die speciaal voor de albums gemaakt of kiezen jullie uit bestaande tekeningen?

"Het zijn allemaal echte schilderijen die zijn gemaakt voor ons. We passen de hoes dus aan op het idee dat we hebben en natuurlijk op de naam van de hoes. In het geval van 'Carved in Stone' was het trouwens zo dat we een naam voor het album hadden dat de minst slechte oplossing was. Het was de enige titel die we konder verzinnen waar we niet allemaal een hekel aan hadden"

Dan wil ik je hierbij succes wensen met de verdere promotionele activiteiten. Ik kijk uit naar de producten die nog zullen komen.

"Dank je. Ook wat betreft de fanclub-cd en de dvd. We zullen ons best doen je niet teleur te stellen. Het beste!"

OProg (6-2005)


Zie ook:

 


© 2003-2017 OJE Music OJE Web All Rights Reserved