Neal Morse bracht vorig jaar 'Testimony' uit. Nu, ongeveer een jaar later is de opvolger, 'One' verschenen. Ik had in het kader van zijn nieuwe album een gesprek met hem. Een gesprek over zijn nieuwe materiaal, wat hem drijft en wat zijn verdere plannen zijn.
Hoi Neal. Ben je nu thuis in Nashville?
"Ja, ik zit in mijn woonkamer."
'One' ligt inmiddels in de winkels. Is hij goed ontvangen door publiek en pers?
"Hij doet het goed meen ik. Maar ik moet wel zeggen dat ik het niet heel erg aan het volgen ben."
Dus je houdt hem niet scherp in de gaten?
"Niet zo erg. Ik volg hem natuurlijk wel, maar ik heb het album gemaakt en overgedragen aan de platenmaatschappij. Daar zijn er dus PR-mensen mee aan de slag en ik mail ze wel om te vragen hoe het gaat, maar zelfs dat schiet er nog wel eens bij in."
Kan ik dan stellen dat je het album voor een groot deel voor jezelf hebt gemaakt?
"Eeeeeh, de manier waarop ik nu leef, sinds is een christen ben geworden, is niet meer zo dat ik voor mezelf leef. Ik probeer te leven voor God. Alles wat ik doe is doen wat ik overgedragen krijg tijdens het bidden. Dat zal waarschijnlijk een hoop vragen beantwoorden. Het is trouwens grappig. Ik krijg heel veel vragen van “Waarom doe je dit en waarom doe je dat?”. Het antwoord is dan eigenlijk altijd “Ik heb er over gebeden en dit was wat ik daarna voelde”. Ik hoop dat het daarom geen saai gesprek gaat worden. Maar zo zit mijn leven tegenwoordig in elkaar. Ik bid over dingen om God te vragen wat te doen."
Religie neemt natuurlijk een grote plaats in je leven in. Aan welke kerk ben je eigenlijk verbonden?
"Het is een soort vrijstaande kerk genaamd 'Christian Gospel Tempel'."
Die is geheel op zichzelf?
"Niet echt, we zijn wel verbonden met andere kerken, maar we maken geen deel uit van een organisatie."
Vorig jaar maakte je 'Testimony' en op de tour daarna had je een geweldige band bij je. Alleen Randy George en natuurlijk Mike Portnoy zijn daarvan nog over. Waarom ben je niet met die band doorgegaan?
"Ik had dat natuurlijk kunnen doen en ik heb het ook serieus overwogen. Maar het voelde niet goed om met die band door te gaan."
Ik welk opzicht?
"Nou, één van de redenen is het kostenplaatje. Ik heb niet zo heel veel geld te besteden en moet keuzes maken. En dit voelde niet aan als de juiste keuze. Het is erg duur om deze mensen hierheen te halen. Meestal moeten ze met het vliegtuig komen. Ik heb overigens wel gebruik gemaakt van Rick Altheizer, die stukken zang heeft ingezongen. Maar verder was veel geld besteden aan die mensen hierheen halen geen goed idee geweest."
Wel deed Phil Keaggy mee. De naam zei me niet heel veel maar ik begreep dat hij een belangrijk iemand is in de gospelscene in Amerka.
"Dat klopt, hij is een grote christelijke artiest. Daarnaast is hij ook een geweldige muzikant en persoon. Ik hoop dat ik hem ooit op een concert mee kan nemen naar Europa zodat men ook daar hem kan horen spelen."
Is het zo goed?
"Het is waanzinnig wat hij doet! Hij is echt een geweldige gitaarspeler."
Hoe ben je met hem in contact gekomen? Kende je hem uit de christelijke hoek?
"Neen, verschillende mensen hebben me de afgelopen jaren al op hem gewezen. Ook op het feit dat hij in Nashville woont en dat we iets samen zouden moeten doen. Gelukkig hadden we een gemeenschappelijke vriend zodat we elkaar toch konden ontmoeten en dat gebeurde voor het eerst afgelopen februari Het klikte gelukkig meteen. Ik had hem eigenlijk meer willen laten doen op het album maar helaas had hij daar de tijd niet voor."
'Testimony' was een belangrijk en persoonlijk album over jouw leven. Was het moeilijk om na dat werkstuk aan een nieuw album te moeten werken?
"Belangrijk, eeeh, eigenlijk zie ik elk album dat ik maak als een belangrijk album. Elk album is dan ook moeilijk om te maken. Het is alsof je een kind krijgt. Een kind krijgen is ook zwaar. Zo zal God het ook bedoeld hebben, dat je het eerst zwaar moet hebben zodat je het meer waardeert als het klaar is."
Maar je had dus geen enkel probleem om nieuwe inspiratie te vinden?
"Ik word constant geïnspireerd door van alles. De Heer is echt gul voor me geweest en ik ben dan ook zeer dankbaar voor alle muziek die Hij me geeft. Er is dus nooit een gebrek, eerder een overvloed."
Is er dan ook meer extra materiaal opgenomen dan op de bonus-cd staat?
"Ja. Er zitten ook wat dingen bij die wat mij betreft erg goed zijn. Misschien wel nummers voor een toekomstig album. Er was een stukje dat ging zo. <zingt een stukje voor>. Dat was erg goed. Daar wil ik in de toekomst wel iets mee gaan doen. Er is dus meer geschreven en opgenomen dan is uitgebracht. Ik heb overigens al weer nieuwe inspiratie en ben dus ook weer bezig aan nieuw materiaal."
Dat is alweer behoorlijk snel.
"Ja, maar het gebeurt gewoon. Het is een soort zaadje voor me. Het lijkt wel of ik altijd bezig ben met zaaien, rijpen en oogsten. Ik ben altijd aan het schrijven en zit altijd ergens in die cyclus. Ik zit in de herfst en winter altijd in de situatie dat ik aan het planten, dus zeg maar aan het schrijven, ben. In de lente is het aan het rijpen en dan ga ik echt beginnen met opnemen en in de zomer is het echt tijd om te oogsten. Dan schaaf ik het materiaal nog wel een beetje bij maar al het werk is in feite al gedaan. In de herfst komt er dan een album uit. Dat was bij Spock's Beard ook altijd al zo. We hebben nog wel een poging gedaan om dit patroon te doorbreken maar dat lukte niet. Daarom duurde het werk aan 'Snow' ook twee jaar denk ik, omdat we van het patroon af wilden."
Nu je het zegt klopt dat inderdaad, de albums kwamen en komen altijd in de herfst.
"Dat bedoel ik, het moet zo zijn denk ik."
Dan ben je ook nog aan een Gospelalbum bezig heb ik vernomen. Past dat in dat patroon?
"Dat klopt, hoewel dat album al zo goed als af is. Nog een paar dingen moeten opgenomen worden zoals de zang maar verder is het zo goed als klaar. Het past dus prima in het patroon <lacht>. En veel van de nummers op dat album zijn al een jaar of drie geleden geschreven. Ik denk dat ik het aan het begin van het nieuwe jaar uit ga brengen maar dat weet ik nog niet zeker."
Zit er tussen het nieuwe album waar je mee bezig bent en de vorige twee albums, of zelfs vier albums als je je eerste twee solo-releases erbij betrekt, veel verschil muzikaal gezien?
"Oh nee, zo groot is het verschil niet. Het materiaal op dat nieuwe album is denk ik iets meer poppy en iets minder afwisselend. Het is wat meer... eeeeh... tsjah, ik weet het eigenlijk niet. Ik ben slecht in dingen in hokjes steken. Er zit wel wat meer rockmateriaal op, maar ik denk dat het over het algemeen meer singer-songwriter is."
Zoals je eerste twee albums?
"Ja, meer zoals 'It's not to late'. Alleen dan met christelijke teksten."
Je brengt het dan ook op je eigen label, Radiant, uit?
"Dat denk ik wel. Ik moet de distributie nog onderzoeken. Ik denk niet dat InsideOut zit te wachten op het album. Ik denk niet dat het op zijn plaats is op hun label. Ik moet dus kijken of ik het of zelf kan doen of het door een ander label uit kan laten brengen."
Hoezo past het niet bij InsideOut? Tekstueel of muzikaal?
"Och, ten eerste denk ik niet dat ze alweer een Neal Morse album uit willen brengen <lacht>. De muziekwereld heeft zijn eigen ritmes en gewoontes en ik pas daar niet echt in. Ik wil dingen doe zoals ik ze voel in de Heer. Ik wil dingen doen zoals ik voel dat God ze wil. Zij zien dingen niet zo maar dat maakt verder niet uit."
Verwacht je niet dat met name in Europa mensen de teksten te religieus en direct vinden?
"Nee, dat was bij het vorige album ook niet zo. Ik probeer niemand te bekeren of iets. Ik wil gewoon vertellen wat ik voel."
Wie kwam er eigenlijk op het idee om van 'One' een 'special edition' uit te brengen.
"Och, het kwam spontaan. We hadden extra materiaal en we hadden een extra dag. Het was gewoon een dag lang lol hebben en doen wat spontaan in ons opkwam. Zoals het coveren van nummers. Mike Portnoy komt vaak met ideeën voor nummer die we moeten spelen en dat is leuk. Het is ontsnappen uit het normale werk. Het is dus gewoon leuk om zo'n extra cd te maken en ik denk dat we 'special edition' verslaafd zijn geworden."
Na alle bonus cd's bij Spock's Beard en Transatlantic.
"Ja, als we het niet doen hebben we inmiddels het gevoel dat we iets vergeten."
Alle bonusnummers zijn dus op één dag opgenomen?
"De basis van die nummers wel ja. Ik heb later nog wat overdubs gedaan."
Ook die eerste twee nummers, 'Back to the Garden' en 'Nothing to believe'?
"Dat zijn demo's voor 'One' waar Mike het drumwerk voor opnieuw heeft gedaan."
Van 'Cradle to Grave' staat op het album de versie met Phil Keaggy als tweede zanger en op de bonus cd een versie met alleen jouw stem. Was de laatstgenoemde de demo?
"Dat was inderdaad de originele versie van het nummer. Het was het idee van Mike om daar ook iets mee te doen. Hij is erg goed in het kiezen van nummers voor speciale cd's. Hij weet wat mensen willen horen en voor mij is dat soms een raadsel."
Er zit in 'Testimony' ook een stuk drumwerk dat hij van je gekocht heeft.
"Dat was de bridge in 'Oh Lord, my God'. Ik wilde iets directers dan het eindresultaat maar hij stond erop het te doen zoals het op het album is gekomen. Bovendien had ik de vijftig dollar nodig.<lacht>"
Mike Portnoy is overigens de enige niet christen in de band. Ook op de tour was dat zo. Zit er een groot verschil in werken met mensen uit de gospelscene en mensen uit de rockscene? Bijvoorbeeld gelet op ego en de manier waarop ze muziek benaderen?
"Dat zou kunnen maar dat hangt ook van de persoon af. Omdat iemand christen is wil dat niet zeggen dat zo'n persoon ook permanent volledig opgaat in wat hij doet. Dat zou overigens wel altijd moeten maar dat lukt natuurlijk niet. Maar ik hou er van te werken in de geest van de Heer. Dat hij bij ons is, van ons houdt en ons steunt. Dat is denk ik het verschil. Maar werken met Mike is wel geweldig omdat hij zo goed is."
Denk je dat je nog vaker samen zal werken met Mike Portnoy in de toekomst?
"Dat is heel goed mogelijk."
Maar dan waarschijnlijk niet aan je projecten voor de gospelscene.
"Ik doe dat soort dingen niet echt voor de doelgroep. Ik weet eigenlijk niet voor wie ik het doe <lacht>. Ik maak het album omdat het materiaal er is, omdat het goed is en mensen me aanmoedigen. Mijn vrouw vindt het erg goed trouwens. Ik doe het dus voor mijn vrouw en voor God. Zeker niet voor een bepaalde scene. Dus ik snap het verband niet echt".
Toch noemen mensen het album waar je aan bezig bent wel het 'gospel-album'. Dat moet toch ergens vandaan komen.
"Is dat echt zo? Het maakt me trouwens niet echt uit. Ik zit niet met het woord 'gospel' eerder met het woord 'markt'. Maar ik heb dus al een omschrijving gegeven van dat album en ik denk niet dat Mike daar op zijn plaats is. Mede omdat er nogal simpel drumwerk op het album komt. Hij zou het wel kunnen natuurlijk, maar dat zou hetzelfde zijn als een renpaard op de boerderij laten werken."
Zit er een kans in dat jullie nog naar Europa komen om te touren?
"Dat hopen we wel te doen. We zijn een beetje aan praten hoe we het aan kunnen pakken. Ik ben nog aan het bidden om erachter te komen hoe we het moeten doen."
Dus een tour in Europa en Nederland zit er wel in?
"Ik denk het wel. Ik ben de Heer nog aan het vragen hoe we het moeten aanpakken."
Hoe snel na het verlaten van Spock's Beard ontdekte je trouwens dat je een album als 'Testimony' wilde maken?
"Ik had dat gevoel niet echt. Er zat wel ergens in mijn achterhoofd dat het zou kunnen. Maar ik wist niet echt wat ik wilde gaan doen. Ik wilde me overgeven aan God. Ik heb verder niks gedaan gedurende een paar maanden totdat ik ineens barstte van de inspiratie. Ik begon te bidden om de Heer te vragen of dit echt was wat hij wilde dat ik deed. Misschien was het wel iets dat ik normaal zou doen omdat ik altijd al op deze manier leefde. Ik wil doen wat Hij wil en niet wat ik wil."
Ik had nooit het idee dat je de Beard verliet voor een solo-carriere.
"Dat was ook niet zo. Dat ontstond zo."
Wat doe je eigenlijk naast muziek maken?
"Ik ga veel naar de kerk natuurlijk. Ik werk ook veel mee aan projecten, nu bijvoorbeeld aan de nieuwe cd van Mark Leniger. Ook bestudeer ik boeken, op dit moment 'The Book of Revelation'. Op zaterdag ga ik trouwens naar een kerk in Missisippi om te praten met mensen. Ik heb eigenlijk altijd wel iets te doen. Natuurlijk schrijf ik ook nog steeds muziek."
Tot slot een vraag die al heel vaak aan je gesteld is. Is er nog kans op een reünie van Transatlantic?
"Op dit moment zijn er geen concrete plannen, maar alles is mogelijk."
OProg (11-2004)
Zie ook: