Numeric/Misc
Recensent: |
H. ‘JoJo' de V. |
Waardering: |
|
|
De doorgaans onbarmhartige Samaritaan Robert Fripp
bleek opeens onvermoede sociale trekjes te vertonen en heeft enige
tijd terug zijn zegen gegeven aan de 21st Century Schizoid Band. Aangezien
hij zelf geen deel van de band uitmaakt mag de naam King Crimson uiteraard
niet worden gebruikt. Hoewel de bezetting - o.a. Ian McDonald, Michael
Giles, Peter Giles en Mel Collins als illustere leden van vroege line-ups
- daar wel aanleiding toe zou geven. In plaats van Fripp, al zal Fripp
dat zelf nooit zo voelen, is gitarist en zanger Jakko M. Jakszyk aangezocht.
Het draait hier om de registratie van een concert dat plaatsvond op
6 november 2002 in Japan. Dit concert was al uitgegeven als DVD en ‘Official
Bootleg’ (met een rode hoes) en dan nu als ‘official release’ (met
een blauwe hoes). Erg duidelijk is het allemaal niet, hetgeen ook geldt
voor de rest van de discografie van deze revelatie van het oude Crimson.
Maar dat mag de pret niet drukken want wat heb ik een plezier gehad
met dit werkstuk. De band is uitstekend op dreef. De saxen en fluiten
van McDonald en Collins scheuren en piepen als vanouds. Het baswerk
van Peter Giles klinkt als vroeger en met name het drummen van Michael
Giles is uitstekend met die hard gespannen vellen en het dito geluid
dat zo karakteristiek voor hem was. In de huidige line-up is hij inmiddels
vervangen door ook al een oudgediende Ian Wallace. Giles kon de druk
en het touren helaas niet meer aan.
Het aardige en interessante van
de tracklist van dit liveconcert is dat men naast de KC-klassiekers ‘In
the Court of ..’, ‘I Talk To The Wind’, ‘Epitaph’ en ‘21st
Century Schizoid Man’ ruimte heeft gegeven aan werk dat de afgelopen
35 jaar live niet of minder werd uitgevoerd. Zoals ‘A Man A City’, ‘Catfood’, ‘Formentera
Lady’, ‘Ladies Of The Road’ en zelfs ‘Birdman’ dat
bekend is van het meesterwerk ‘McDonald and Giles’ uit
1970. Hoewel men improviseert en modificeert blijft men in alle uitvoeringen
toch dicht bij het origineel, al klinkt het allemaal wat minder bombastisch
dan op de studioalbums. Een en ander met behoud van de mystieke KC-sfeer
die de vroege albums uitstraalden. Zanger Jakszyk kwijt zich uitstekend
van zijn zangtaak en dat moet niet worden onderschat want het is geen
sinecure om de karakteristieke stem van Greg Lake te vervangen. Zijn
gitaarpartijen zijn ook prima, al heeft hij zich niet gewaagd aan het
imiteren van het Fripperiaanse geluid. Misschien maar goed ook.
Dit
album laat horen en voelen dat de heren het heerlijk vonden om weer
samen te spelen en het verleden te laten herleven met niet alleen de
voor de hand liggende klassieke nummers. Gelukkig is dat hier niet
gebeurd door een ‘Re-Crimson’ of een ‘KC Tribute
Band’ - de ziekte van deze tijd - maar door mensen die wat mij
betreft het voorkeursrecht hebben om dat te doen: de componisten en
uitvoerenden zèlf.
H. ‘JoJo' de V. (11-2005)
Bezetting:
Ian McDonald - alto sax, flute, keys, grand piano, vocals, percussion
Michael Giles - drums, percussion and vocals
Peter Giles - bass guitar, backing vocals
Mel Collins - baritone, tenor and alto sax, flute, keys, backing
vocals
Jakko M Jakszyk - lead vocals, guitar, flute, keys
Discografie:
Official Bootleg Volume One London (2002)
Official Bootleg Volume Two Live in Japan (2002)
Official Bootleg volume Three Live in Italy (2003)
Live in Japan (2005)
© 2003-2024 OJE Music OJE Web All Rights Reserved
|