a
Matching Mole

Matching Mole - Matching Mole
Label:
CBS
Site:
-
Jaar:
1972
Duur:
40:06
Recensent: OProg
Waardering:

Robert Wyatt was voor het laatst op ‘Fourth’ te horen als lid van Soft Machine. In deze periode kwamen de muzikale meningsverschillen naar voren met als voornaamste geschil dat Wyatt niet wilde dat de band geheel zonder zang door zou gaan. In 1971 trok hij dan ook de deur achter zich dicht en ging solo door het leven. Het resultaat was het solowerk ‘End of an Ear’, uitgebracht op het label van Soft Machine: CBS. Het was dit label dat er op stond dat Robert zijn werk zou promoten door middel van een tour waarbij ook een band nodig was. Dit zou het begin vormen van de groep die later Matching Mole zou worden. De bandleden waren allen bekenden in de Canterbury-scene: gitarist Phil Miller, toetsenist Dave Sinclair en bassist Bill MacCormick. Wyatt besloot de band te hernoemen naar ‘Matching Mole’, een woordspeling van ‘machine molle’, Frans voor ‘Soft Machine’. Gezien de ontstaansgeschiedenis zal het dan ook geen verrassing zijn dat Wyatt de belangrijkste invloed was binnen de groep.
Het in 1972 verschenen titelloze debuut is een ietwat onevenwichtige plaat geworden. Een mix van typische Wyatt-nummers, stukken improvisatie, jazz en eenvoudige melodielijnen waaruit toch een paar juweeltjes uit voortkwamen. Zo is de opener, ‘O Caroline’, met zijn fraaie mellotron en piano van Dave Sinclair, die ook meeschreef aan het nummer, een klassieker. Het door Phil Miller geschreven ‘Part of the Dance’ doet denken aan de instrumentale stukken van Hatfield and the North, waar hij later deel van uit zou maken. ‘Instant Pussy’ en ‘Instant Kitten’ laten de experimentele kant van Wyatt horen en bieden de o zo bekende woordeloze zang. De zang die hij nog vaak zou laten horen op eigen en andermans werk. Tegen het einde zakt het album een beetje weg. De twee laatste nummers, ‘Beer as in Braindeer’ en ‘Immediate Curtain’ zijn instrumentaal en missen een beetje het gevoel van de rest van het album. Ook is het nogal langdradig en gaat het heen en weer tussen een instrumentale Soft Machine/Hatfield combinatie en Tim Blake op Mellotron.
‘Matching Mole’ is een klassieker binnen het genre. Toch is het geen absoluut meesterwerk. Eerder een interessante rit door het muzikale landschap die een aantal sterke dingen op zou leveren. Het vervolg op dit album, ‘Little Red Record’, zou volwassener klinken. Desondanks is ook dit werk een aanrader dat drie en een halve OJE zou krijgen, vandaar de afronding naar vier.

OProg (10-2006)

Bezetting:
Robert Wyatt - drums, piano, mellotron, vocals
David Sinclair - piano, organ
Phil Miller - guitar
Bill MacCormick - bass guitar,
David McRae - electric piano

Discografie:
Matching Mole (1972)
Little Red Record (1972)
Smoke Signals (2001)
March (2002)

© 2003-2024 OJE Music OJE Web All Rights Reserved