Transatlantic is weer in de lucht. Neal Morse heeft weer de inspiratie en wil gevonden om met de band door te gaan. Een mooi moment om hem een aantal vragen te stellen over het totstand komen van het nieuwe album.
Hoi Neal. Alles goed?
"Alles prima. Ik ben gewoon thuis op dit moment. Ik liep net even door de studio. Het is hier op dit moment twee uur, een stuk vroeger dus dan bij jou."
Ja, hier is het avond. De studio hebben we weer kunnen bewonderen op de dvd die als bonus bij het nieuwe album zit.
"Ja, inderdaad. Dan te bedenken dat die dvd er bijna niet was geweest. Het verliep allemaal niet vlekkeloos bij het maken ervan. Computers die vast liepen als we een stuk aan het “editen” waren en dat soort ellende. Het is natuurlijk maar een bonus die geen onderdeel uitmaakt van het album zelf. We hadden echt met een deadline te maken, maar gelukkig is het net op tijd goed gekomen."
De dvd geeft een mooi inzicht in het maken van het album die een hoop vragen erover wegneemt.
"Dat klopt. Het is voor mensen ook leuk om naar te kijken denk ik."
Maar dan blijft natuurlijk wel de vraag staan hoe je op dit punt bent gekomen. Want weinigen zullen verwacht hebben dat Transatlantic ooit nog terug zou komen. Het kwam las ik door een vriend van je.
"Dat klopt inderdaad. Ik was uit eten met een vriend, Todd. We spraken over een geestelijke wervelstorm zoals die nu over de wereld heengaat. Hij stelde plotseling voor dat het misschien wel iets zou zijn voor een album van Transatlantic. Ik moet bekennen dat ik schrok toen hij het zei, omdat ik het van hem nooit verwacht had. Ik weet dat hij niet echt veel heeft met deze muziek, dus om dit uitgerekend uit zijn mond te horen was wel even slikken."
Hoe lang duurde het dan tot je besloot dat je toch iets met dit idee wilde doen?
"Dat duurde toch wel even, zeker een maand of twee. Ik zat er voor mezelf mee of het wel een goed idee was. Ik moest het laten bezinken en bad dat het besluit dat ik zou nemen het goede was. Uiteindelijk besloot ik dan ook dat ik er iets mee moest doen."
Was dit voor of na ‘Lifeline’?
"Het was na de opnames voor Lifeline, anders had ik het toen al wel besproken met Mike. Maar ‘Lifeline’ was meen ik nog niet uit. Dit kwam omdat ik het plan had opgevat om voor dit album eerst een dvd uit te brengen. Dit ging echter ook niet volgens plan, want ondanks dat het album kant en klaar op de plank lag waren er problemen met de productie van de dvd. Dit duurde dus allemaal een stuk langer dan aanvankelijk het plan was."
Hoe ging je te werk nadat je besloot dat het een idee was om weer iets voor Transatlantic te doen?
"Eigenlijk op dezelfde wijze als het meestal het geval is. Ik maakte een demo. Ik had uiteindelijk iets van veertig minuten op tape. Toch is hier ook veel van weggevallen. Uiteindelijk is er nog een minuut op vijftien van over op het uiteindelijke album. Maar dit was het begin."
Je had natuurlijk de andere leden wel nodig.
"Inderdaad. Ik ben bij Mike begonnen waar ik het meeste contact mee heb. Hij had uiteraard meteen interesse en was enthousiast. Ik had ook niet anders verwacht want ik wist dat hij al langer weer iets met de band wilde doen. Daarna was het contact met de andere leden ook vrij snel weer daar."
Is het toch nooit in je op gekomen om met dit concept onder je eigen naam verder te gaan?
"Nee, eigenlijk niet. Ook omdat vanaf het moment dat ik met het idee begon Transatlantic in het achterhoofd zat."
En toen het zover was en iedereen aanwezig was om te beginnen met opnemen ben je van hieruit verder gegaan, met de demo als basis?
"Ja, min of meer wel. Hoewel uiteindelijk de demo gewoon in de grote pot terecht is gekomen. Het is dus niet zo dat we voort borduurden op wat ik al had, het was slechts een begin."
Je weet zelf denk ik ook wel dat mensen wel eens zeggen dat je veel invloed hebt op de band en de muziek niet zoveel verschilt met die van jezelf. Hoe kijk jij hier tegenaan?
"Ik ben het er mee oneens. Als ik naar Transatlantic luister hoor ik iets heel anders dan als ik een soloalbum opzet. Natuurlijk zit er invloed van mezelf in, dat kan ook niet anders. Maar het totaalplaatje is compleet verschillend."
Waar zitten de verschillen voor jezelf in?
"Dat het anders klinkt. De muziek heeft wendingen die ik zelf niet op een album zou doen. Dat komt enerzijds doordat ik er zelf nooit op zou komen, maar anderzijds omdat ik andere beslissingen zou nemen. Dat is het grote verschil tussen alleen en met een band werken. Dat er keuzes gemaakt moeten worden. Iedereen in Transatlantic is wat dat betreft gelijk en het is soms onderhandelen wat er gaat gebeuren. En dan heb je op het einde ook nog Rich Mouser die bij het afmixen altijd een flinke invloed heeft. Die maakt het uiteindelijk helemaal af."
Ook de hoes heeft weer veel weg van de vorige hoezen. Hoe kwam dit zo?
"Dit is het werk van Thomas Eberhart die ook de vorige hoezen maakte. We gaven van tevoren natuurlijk wel aan welke wens we hadden voor het eindresultaat en dit is het geworden."
Het album is wel in recordtempo gemaakt. Heb je wel eerder iets zo snel in elkaar gezet?
"Dit was denk ik wel een record. Er zitten stukken op het album die maar drie keer gespeeld zijn. De eerste keer was tijdens het schrijven. Dan hadden we de tweede keer dat we het eindproduct in zijn geheel speelden en daarna namen we het op."
Heb je er daarna nog veel werk aan gehad?
"Daarna nog een maand ongeveer. Wat we opnamen is niet zoals het uiteindelijk klinkt. Roine en ik hebben er nog tijd aan besteed om overdubs en zo te doen om het geheel helemaal af te maken. Met name voor de ritmesectie was het werk toen al helemaal klaar."
Wat zijn nu de plannen? Weer een keer live spelen?
"Als het mogelijk is zouden we dat zeker willen doen. We moeten alleen nagaan wat er allemaal kan. En dan doel ik op het financiële aspect, maar natuurlijk ook op onze agenda’s. We moeten wel allemaal kunnen. Maar ik denk wel dat we weer op zullen treden. Tijd zal het leren."
Wat zijn je persoonlijke plannen naast Transatlantic?
"Ik weet het niet precies, het kan echt alle kanten op. Ik ben wel bezig met wat muziek te schrijven en dacht zelfs aan een musical over de kruisiging van Jezus. Maar dan moet ik ook direct bekennen nog niet precies te weten hoe ik dit voor me zie. Het idee zou ook gebruikt kunnen worden voor een eventueel conceptalbum. Maar ik moet dit nog uitwerken. En daarnaast is het natuurlijk ook afhankelijk van hoe Transatlantic zich op korte termijn zal ontwikkelen."