‘Tightly Unwound’, het zevende studioalbum van The Pineapple Thief, sprak me direct aan. Dit in tegenstelling tot eerder werk, waarbij het gebrek aan een eigen geluid tot gevolg had dat alles weer snel wegzakte. Muse, Radiohead, dat zijn zo de voornaamste inspiratiebronnen van de band, elk album bevat een afwisselend reeks songs. De kenmerkende licht nasale, zang van bandleider en songwriter Bruce Soord moet je bevallen, maar het past prima bij zowel de stevige passages als ook de sferische momenten. Korte “poppy” songs met een pakkend refrein maken moeiteloos plaats voor lang uitgesponnen, zorgvuldig opgebouwde muziekstukken. Op de een af andere manier klinkt alles op dit ‘Tightly Unwound’ net iets volwassener, professioneler, vakkundiger en met meer gevoel voor de juiste tonen op het juiste moment dan ooit. De band is duidelijk richting bijna naamgenoot Porcupine Tree opgeschoven.
Het tweede nummer ‘Shoot First’ boeit na het akoestische begin vol authentieke muzikale eenvoud uitstekend door de pittige gitaaropbouw van Wayne Higgins, Steve Kitch's gedragen toetsen, ritmisch vernuft van Keith Harrison en niet vergeten een pakkend refrein. Het zet daarmee de toon voor de rijping van The Pineapple Thief tot een topact, zeker in de progressieve muziek van dit moment. Slaperige momenten die de luisteraandacht weg deden zakken zijn er niet meer, de muzikale hoogtepunten volgen elkaar snel op. ‘Sinner’, ook een staaltje van groot kunnen met een prima gitaar opgezweept door de ritmische keyboards. Het angstaanjagende “Tightly Wound’ heeft een geweldige geluidsmuur van toetsen en gitaar waar het in de luwte heel boeiend musiceren is. Drummer Keith Harrison en bassist Jon Sykes weten er wel raad mee. ‘My Bleeding Hand’ is ook zo’n sterke song met opnieuw zwaar gitaarspel op een massief toetsenfundament verluchtigd met wervelende percussie. Contrastrijk daarmee is het symfonische ‘Different World’, dat in de ruim tien minuten een veelzijdig en onderhoudend rustmoment vormt. Die relatieve rust gaat nog even voort op 'And So Say All of You’ vol bombastische keyboards en vinnige gitaren, waarna het grootse epos van ruim vijftien minuten, ‘Too Much to lose’, uit de blokken gaat. Een progressieve en psychedelische rock smulpartij anno 2008. Dat mag je niet missen.
Origineel en vernieuwend is het misschien allemaal niet maar het eerste album bij KScope, ze hebben een contract voor vier albums, is zonder twijfel het meest volgroeide van de band tot nu toe. Dus rijp voor het grote publiek, die doen het vaak voor minder.
JProg (06-2008)
Bezetting:
Bruce Soord - vocals, guitar and keyboards
Steve Kitch - keyboards
Wayne Higgins - guitar
Jon Sykes - bass
Keith Harrison - drums
Discografie:
Sherbert Gods (2001)
Abducting the Unicorn (2001)
137 (2002)
Variations on a Dream (2004)
10 Stories Down (2005)
Little Man (2006)
Tightly Unwound (2008)