Nosound
Nosound
- Sol29 |
Label: |
Nosound |
Site: |
nosound |
Jaar: |
2005 |
Duur: |
64:14 |
Recensent: |
JoJo |
Waardering: |
|
|
De
Romeinse multi-instrumentalist Giancarlo Erra steekt zijn voorkeur
voor Porcupine Tree en Tim Bowness’ No-Man niet onder stoelen
of banken. Op de hoes van de autonome productie ‘Sol29’ is
zelfs een ‘liefdesverklaring’ aan hun adres te lezen.
Zijn goed verzorgde en overzichtelijke site toont mondelinge loftuitingen
van Wilson en Bowness aan de eenmansband Nosound. Luisterend naar ‘Sol29’ ligt
de vergelijking met beide bands voor het oprapen met een balans
die door de atmosferische en landerige instrumentatie en transparante
productie doorslaat naar No-Man.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik
na de eerste luistersessies niet direct juichend in de tuin stond
om mijn buren kond te doen van een geweldige aankoop. Ondanks een
geluid dat door zijn helderheid de huiskamer inknalt en een niet
te definiëren voorgevoel met Nosound misschien toch iets bijzonders
in de hand te hebben. De reden voor mijn aanvankelijke twijfel
lag in de vraag “Waarom een Nosound als er al een No-Man
bestaat?” Na verloop van tijd is de twijfel grotendeels verdwenen.
En dat komt doordat ‘Sol29’ een prachtige sfeer heeft
met zijn weldadige instrumentatie, warme keys, zinderende ‘soundscapes’ en
zijn beeldende huisje-boompje-beestje teksten. Zelfs de Italiaanse
tongval, hoewel dat maar bij enkele Engelse woorden en dicties
opvalt, kan ik Erra daardoor vergeven. Al vind ik dat hij daar
wel aan moet werken.
Het album opent sterk en schatplichtig aan Wilson met ‘In The
White Air’. Gegrondvest op een dominant ritme worden de keys
geïntroduceerd waarin de mooie repeterende pianoakkoorden snel
blijven hangen. De gitaarsolo op driekwart is echter te schel, iets
te lang en erg overstuurd. Erra heeft een goed ontwikkeld gevoel voor
het neerzetten van een door toetsen gespeelde akkoordenreeks en die
te gebruiken als thema. Zo begint namelijk ook het intrigerende en
ietwat mystieke ‘Wearing Lies On Your Lips’. Dat themaatje
blijft maar doorzingen in het hoofd en dat vind ik altijd een te benijden
compositorische kwaliteit. De drie instrumentale tracks ‘The
Child’s Game’, ‘Waves of Time’ en het titelnummer
vertrekken vanuit een Brian Eno achtige ambiance die langzamerhand
wordt ingericht met drums, gitaar, allerlei ‘digitaliteiten’ en
een doorgaans goede melodielijn. Een uitschieter is ‘The Moment
She Knew’. De begeleidende foto van dat meisje met rugzak, eenzaam
turend over een nachtelijke jachthaven, is in combinatie met de titel
van de track zeer associatief. De track zelf is eveneens wonderschoon
en kent sterke gitaarpartijen met Wilson- en Gilmourkenmerken. Per
saldo gelden deze pluspunten ook voor het met akoestische gitaar beginnende
en met digitale mellotron gevulde ‘Overloaded’, het melancholische ‘The
Broken Parts’, het bezwerende ‘Idle End’ en het toch
niet zo optimistische met slide guitar gespeelde ‘Hope For The
Future’.
‘Sol29’ is een prima album van een uitstekende
artiest met smaakvolle, atmosferische en soms heerlijk zwaarmoedige
muziek. Ik schreef hierboven “de twijfel is grotendeels verdwenen”.
Dus nog niet helemaal. Maar als Giancarlo Erra zich verder ontwikkelt
en meer eigenheid weet te brengen in Nosound, zal het laatste restje
twijfel als sneeuw voor de zon verdwijnen.
JoJo (06-2006)
Bezetting:
Giancarlo Erra - all guitars, all keyboards, all vocals
Alessandro Luci - some bass on some tracks
Discografie:
Radici (1998)
Maslova (EP, 2001)
Waves on Russia (2002)
Sol29 (2005)
The World is Outside (Live DVD, 2006)
Nosound - A Sense of Loss |
Label: |
K-scope |
Site: |
|
|
Jaar: |
2009 |
Duur: |
51:42 |
Score: |
|
Door: |
Holand (11-09) |
Ooit gestart als eenmansband van de Italiaanse zanger/gitarist/toetsenist Giancarlo Erra is Nosound uitgegroeid tot een viermansformatie. Nog altijd balancerend tussen Porcupine Tree en no-man is een herkenbare sound gebouwd die op dit derde album, ‘A Sense of Loss’, verder ontwikkeld is. Dat betekent in dit geval minder toetsen en daarvoor in de plaats is een strijkkwintet gekomen. Muziek als een warme deken waarbij het lange ‘Winter Will Come’ wel heel toepasselijk is. De eerste beluistering geeft de indruk weinig verschil met voorgaand werk te horen. Maar het vraagt wat investering om te ontdekken dat bijvoorbeeld ‘Fading Silently’ en ‘Constant Contrast’ details kennen die er niet direct uitspringen. Sferische naar ambient neigende muziek met bijna fluisterende zang die aangenaam doet dommelen maar waarbij je ook wakker blijft door kleurijke, brede muzikale wendingen. De dubbel-cd uitvoering bevat naast het aardige ‘The Making of…’ het album in een goede 5.1 surround mix. En Nosound komt daarin eigenlijk het best tot zijn recht.
© 2003-2024 OJE Music OJE Web All Rights Reserved