Mostly Autumn - Storms over Still Water |
Label: |
Mostly Autumn Records |
Site: |
|
|
Jaar: |
2005 |
Duur: |
55:02 |
Score: |
|
Door: |
JProg (10-05) |
Mostly Autumn heeft een flinke verandering ondergaan. Niet alleen een nieuwe drummer, maar ook een steviger aanpak waarbij de Keltische invloeden goeddeels verdwenen zijn. Ook de rol van zangeres Heather Findlay is duidelijk minder en de fluit van Angela Goldthorpe komt nog maar sporadisch voor. Het resultaat, ‘Storms Over Still Water', kent twee gezichten. Het eerste is veelal mainstream rock, het tweede kent meer de bekende Mostly Autumn sound. Dit deel van de cd is bij mij dan ook favoriet. Geen behoudzucht, maar de nummers zijn interessanter, dynamischer en vooral gevarieerder. ‘Storms Over Still Water' is daardoor niet het beste MA album tot nu toe, maar het biedt, na enige gewenning, een degelijk stuk muziek met een dominerender rol van Brian Josh dan we gewend waren van eerdere albums.
Personele wisselingen horen bij Mostly Autumn als Heather Findlay en Brian Josh. Sinds het vorige album zijn zij het onbetwiste middelpunt van de band, voor zover ze het al niet waren. Het weerspiegelt zich onder andere in de tracklist van de nieuwe cd ‘Glass Shadows’. Tien nummers van dit koppel met Josh als voornaamste leverancier. Door de jaren heen is de muziek van deze Britten steeds soberder geworden, de folk-elementen zijn goeddeels verdwenen. Het recente vertrek van toetsenist Iain Jennings en fluitiste Angela Goldthorpe hebben het geluid nog meer naar de mainstream rock kant getrokken. Jennings en de ook vertrokken Liam Davison schijnen wel weer van de partij te zijn bij aanstaande live-optredens.
Het gemoderniseerde Mostly Autumn laat zich bij de eerste songs van dit nieuwe album direct horen. De recht-toe-recht-aan opener ‘Fireside’ gezongen door Heather Findlay accentueert dat. Het is een om en om spelletje wat de zang betreft want hierna is Josh aan de beurt op het meer gedragen ‘The Second Hand’ dat ook interessanter is door de akoestische gitaarinvulling. En zo gaat het de eerste tracks voort met onderhoudende muziek, prima uitgevoerd, zonder opvallende hoogtepunten of het moet de fluit van Anne-Marie Helder op ‘Flowers for Guns’ zijn. De start van ‘Unoriginal Sin’ met Heather Findlay aan de piano roept zelfs een singer-songwriter sfeer op, maar de prima gitaarsolo van Josh geeft alles de goede wending. Het vuurwerk komt pas bij ‘Paper Angels’. Opnieuw een intro op piano van de door de jaren heen als zangeres en componiste gegroeide Findlay. Het vervolg door Brian Josh op zijn gitaar is magistraal, hij is op dit gebied minstens de evenknie van David Gilmour geworden. Tijd voor een zangstuk van Brian dat melancholie brengt met het gedragen ‘Tearing at the Faerytale’ waarop de vroege Mostly Autumn weerklinkt. Daarna alweer Heather achter de piano om met het symfonische ‘Above the Blue’ de brug te slaan naar het epische nummer en de titelsong, het ruim elf minuten durende ‘Glass Shadows’. Een fraaie compositie met spirit en sfeer, strakke en ruimtelijke momenten, vol interessante vocale en instrumentale wendingen. Na zo’n nummer is het even ademhalen, waarbij band met de twee resterende twee nummers, ‘Until the Story Ends’ en ‘A Different Sky’, terugkeert naar het minder gecompliceerde werk.
Mostly Autumn had zich natuurlijk al bewezen, maar de band heeft door de jaren een gestage ontwikkeling doorgemaakt die bepaald nog niet tot stilstand is gekomen. Met ‘Glass Shadows’ is aan hun al rijke discografie een uitstekend album toegevoegd waarbij ik persoonlijk een voorkeur voor de inbreng van Brian Josh heb. Dat heeft toch altijd meer kracht en iets extra’s.
JProg (07-2008)
Bezetting:
Brian Josh - zang, gitaar, keyboards
Heather Findlay - zang, piano, percussion
Olivia Sparnenn - achtergrondzang
Anne-Marie Helder - achtergrondzang, fluit
Andy Smith - bas
Henry Bourne - drums
Mostly Autumn - Concert Dordrecht - Bibelot |
Datum: |
14-04-2010 |
Verslag/Fotografie: |
JProg |
|
In het kader van de Tour 2010 heeft Mostly Autumn een vijftal concerten in Nederland gegeven. Eén ervan vond plaats in Dordrecht, de Bibelot. Geen grootschalig gebeuren dus, ongeveer honderdvijftig fans waren er op af gekomen. Het was de eerste concertreeks waarbij Olivia Sparnenn als zangeres de prominente plaats van Heather Findlay innam. De band bestaat nog altijd uit zeven leden, maar van de oerbezetting zijn alleen nog Bryan Josh (uiteraard), toetsenist Iain Jennings (hoewel die wegging en terugkwam) en gitarist Liam Davidson over. Van de laatste vraag ik me wel eens af of zijn rol echt nodig is, zijn inbreng is altijd bescheiden.
De setlist was een veilige, alle bekende songs werden gespeeld, van ‘Heroes Never Die’, ‘Evergreen’, The Spirit of Autumn Past’, ‘The Dark Before the Dawn’, ‘The Last Bright Light’ tot ‘Simple Ways’. Olivia Sparnenn is een uitstekende opvolgster voor Heather Findlay, qua zang en performance is zij op zijn minst haar evenknie, alleen is ze minder multi-instrumentaal. Maar dat geldt ook voor tweede zangeres en toetsenspeelster/dwarsfluitiste Anne-Marie Helder, die weliswaar goed, maar ook minder divers is dan destijds Angela Goldthorpe. Naast dit alles is Bryan Josh geen grote maar een speciale zanger en een buitengewone gitarist die met zijn Gilmour stijl en gedrevenheid altijd blijft boeien.
Al met al was het een geslaagd optreden waar helaas afbreuk aan werd gedaan door een oorverdovende geluidsinstelling, zeker voor een betrekkelijk kleine zaal. Vooral de bas van Andy Smith stond veel te hard en daardoor gingen details in de muziek verloren. Daar moet het bandmanagement het mengtafelpersoneel eens over onderhouden, want dat is niet de eerste keer dat ik dat bij Mostly Autumn moet vaststellen.
JProg (04-2010)
Discografie:
For All we Shared (1998)
The Spirit Of Autumn Past (1999)
The Last Bright Light (2001)
The Story So Far (2001)
Music Inspired By The Lord Of The Rings (2001)
Passengers (2003)
Storms Over Still Water (2005)
Heart Full Of Sky (2006)
Glass Shadows (2008)
Live 2009 - Part I (2009)
Live 2009 - Part II (2009)