Interview met Roine Stolt - Tekst & Interview: OProg

De Zweedse koningen van de Progressieve Rock, The Flower Kings, hebben een nieuw album uitgebracht. Reden om een interview te houden met bandleider Roine Stolt.

Hoi Roine, hoe is het?

Prima, dank je.

Laten we maar meteen beginnen. Hoe zijn de reacties op het nieuwe album?

Om eerlijk te zijn weet ik dat niet precies. Ik heb wel een paar reacties gezien en die waren wel vrij goed. Een paar mensen vonden het album moeilijk om erin te komen viel me op.

Dat had ik ook, ik heb het wel een keer of vijf tot tien moeten luisteren.

Ah, het valt dus wel op dat het een album is geworden dat je vaak moet luisteren om echt te doorgronden.

En ben je er zelf ook erg tevreden mee?

Ja, het is goed uitgepakt.

Het doet me persoonlijk qua sfeer het meest denken aan ‘Retropolis'. Meer dan bijvoorbeeld aan ‘Unfold the Future' of ‘Space Revolver'.

Ik zie het zelf het meest zitten tussen ‘Retropolis', ‘Space Revolver' en ‘Stardust We Are'. Ik bedoel, het klinkt niet als die albums, maar de manier waarop de nummers zijn geschreven zit daar ergens in het midden.

Was dit aan het begin al de bedoeling?

Ik weet het eigenlijk niet. We hadden wel een beetje een idee om een album als dit te maken. Ik bedoel… wat we deden was discussiëren voordat we besloten welke nummers we op zouden gaan nemen. Toen besloten we dat we deze keer weg wilden blijven van teveel fusion en jammen. Een belangrijke reden hiervoor was dat we een enkelalbum wilden maken. We wilden iets dat… hoe zal ik het noemen… gefocust en compact was. Dus dat zijn we gaan doen, werken aan een compact album met misschien meer zang en minder jam en ambient-passages.

En er was al meteen besloten dat het een enkel album zou gaan worden in plaats van een dubbel?

Ja, ook omdat dubbel albums meer tijd in beslag nemen. Een enkelaar natuurlijk ook. We brengen veel uit en dat al tien jaar dus we moeten voldoen aan bepaalde verwachtingen. Als we wat uitbrengen verwachten mensen toch wel wat. Als we dan een dubbelaar doen hebben we twee keer zoveel nummers nodig. Dat kost misschien niet de dubbele hoeveelheid tijd maar het is toch veel meer werk.

En waar haalde je voor dit album de inspiratie vandaan?

Tsjah… Laten we het zo zeggen, ik ben altijd bezig. Het is niet zo dat ik op een berg zit te wachten totdat ik nieuwe ideeën krijg. Ik besluit op een bepaald moment dat ik de nummers die ik de komende periode ga schrijven wil gebruiken voor een nieuw werkstuk. Dat doen bands zoals wij nou eenmaal. We schrijven nieuw werk, nemen het op, brengen het uit en gaan op tournee en dan is de cirkel rond. Dat verwachten mensen nou eenmaal en dat verwachten wij ook van onszelf. We hebben natuurlijk veel uitgebracht en dat willen we ook blijven doen. Als we beginnen met schrijven dan… eeeh… het is natuurlijk gewoon een baan maar als ik er dan mee aan het werk ga en ik heb wat dingen bedacht dan komt de inspiratie vanzelf. Ook omdat het leuk is om te doen. Om gitaar te spelen, te schrijven, keyboard te spelen. Om nummers en thema's te bedenken. Het geheel samen te voegen en te kijken welke kant het op gaat. Met verschillende tempo's te werken en uit te zoeken hoe je het kan combineren. Het blijft dus gewoon leuk werk en dat is ook de reden om in een band te zitten. Daarnaast is het live spelen natuurlijk ook gaaf en het produceren ook. Soms is het ook iets dat gewoon gedaan moet worden, het helemaal uitwerken van een bepaald idee in stappen. Voor mij is het schrijven ook nooit een probleem overigens. Ik ben net twee uur klaar met het uitzoeken wat ik allemaal heb liggen en dat nooit is opgenomen. Zo kwam ik aan zo'n 190 nummers van bij elkaar meer dan zes en een half uur.

Dat is erg veel!

Ja! En dan heb ik nog wel meer liggen. Dat wil niet zeggen dat het allemaal even goed is. Laten we zeggen dat ongeveer de helft niet is wat je zou verwachten van The Flower Kings. Dat werk zal dus nooit als zulk materiaal uitkomen maar er zit toch goede muziek tussen. Het schrijven is dus echt geen probleem, het is meer dat de productie zoveel tijd kost.

Naast de Flower Kings zit je ook in een aantal andere projecten.

Klopt!

Als je wat gaat schrijven, bedenk je dan van te voren “Dit gaat een Flower King nummer worden” of “Dit gaat een Kaipa nummer worden”?

Soms, toen ik in September en Oktober met dit album bezig was wist ik wel precies waarvoor ik aan het schrijven was. Dat was omdat we nummers nodig hadden en ik iets ‘fris' wilde doen. Ik wilde niet kijken wat ik nog had liggen. En ook nu hebben we weer een uur of twee over. Daar zitten ook weer nummers tussen die ik nog kan gebruiken, misschien voor Kaipa of voor een solo album. Zo zijn er bijvoorbeeld ook stukken die zijn geschreven voor Transatlantic en gebruikt werden voor The Flower Kings en vice-versa. Dan krijg je wel dat het soms wat op elkaar lijkt. Dat is natuurlijk logisch. Dat heb je niet als je naast schrijven voor de Kings ook moet schrijven voor een reggae band. <lach>

Ik zag dat er bij de Japanse versie van ‘Adam & Eve' een bonus cd zat met materiaal van de ‘Rainmaker' bonus cd en een paar nummers die ik niet kende.

Klopt! De Japanse record labels zijn ietwat speciaal. Ze wilde het graag uitbrengen in Japan maar dan vragen ze altijd wel iets extra. Ze willen bonusmateriaal omdat ze bang zijn dat potentiële kopers het anders in Europa bestellen vanwege de hoge prijzen in Japan. Zo kwam het verzoek om bonustracks maar ik zei “Die hebben we niet”. Reden hiervoor was dat we puur het materiaal hebben opgenomen dat we op het album wilden hebben. Dus ze vroegen of ze het materiaal van de limited edition van ‘The Rainmaker' konden gebruiken en dat was prima. En dan lagen er nog drie nummers van een single uit… '98… nee, '99. Die single werd uitgegeven door de promotor in Japan. Als je naar onze show ging kreeg je hem zowat voor niks. Wat ons betreft ook geen probleem om dat materiaal te gebruiken. Inside-Out vond het ook goed. Om eerlijk te zijn had ik in het begin mijn bedenkingen over het bonusmateriaal omdat het toch ouder materiaal is dat los staat van het nieuwe album. Maar na het luisteren ervan moet ik toch zeggen dat het een prima bonus is.

Ik verbaasde me er ook over dat er op jullie label, Inside-Out, deze keer geen Special Edition uitkwam.

Nee. Die beslissing hebben we vrij vroeg genomen. Inside-Out is een geweldig label gezien de uitgaven die ze hebben. We waren ook allemaal heel erg tevreden over de box die vorig jaar uitkwam met onze dvd/cd. Ze doen het geweldig voor alle bands, maar we vonden wel dat ze zoveel special en limited editions uitbrengen dat het lijkt of elk album ook als limited edition uitkomt. Dus we vroegen ons af hoe we nu anders konden zijn <lacht>. We zijn dus terug gegaan naar gewoon een release van het album en niks bijzonders verder.

Over de huidige band, is Daniel Gildenlöw inmiddels een echte ‘Flower King'?

Ja, hij is gewoon een volwaardig lid zolang hij dat wil. We weten dat hij ook nog zijn eigen band heeft, Pain of Salvation, maar zolang als hij tijd kan maken zit hij er gewoon bij.

Is ‘A Vampires View' ook voor zijn stem geschreven?

Nee, eigenlijk niet. Ik schrijf gewoon een nummer en maak dan een primitieve demo. Dan kies ik de nummers uit die het beste bevallen en daar maak ik dan een betere demo van. Dan komt er een opname met toetsen, zang en drumwerk en zo en probeer ik duidelijk te maken waar ik naar toe wil. Zo had ik nu dus ook ongeveer 25 primitieve demo's opgenomen en naar de band gezonden. Ik was zelf nog aan het uitzoeken wie wat kon zingen aangezien we drie zangers hebben. Ik was zelf wel tevreden met mijn zang op dat specifieke nummer maar dacht zelf ook al dat Daniel het wel nog een stap verder kon brengen. Hij kan natuurlijk veel meer met zijn stem. Ik hoefde hem niet eens te vragen of hij het nummer kon doen want hij kwam er zelf mee en ik ben tevreden met het eindresultaat.

En jullie gaan ook weer touren.

Klopt!

Een zogeheten '10 Year Anniversary'.

Juist. We starten in Duitsland in oktober.

Komt er nog materiaal in de set voor van de eerste albums?

Dat weten we nog niet zeker. We weten wel dat we het grootste deel van ‘Adam & Eve' zullen doen en we willen ook materiaal spelen dat we nog nooit hebben gedaan.

Echt?

Ja. We touren al lang en er zijn altijd mensen die om bepaalde nummers vragen. Daarnaast moet je ook een keuze maken om bepaalde dingen niet meer te spelen omdat we toch verder willen en nieuw materiaal willen brengen. Dus nu hebben we besloten om voor nieuw werk en andere oude nummers te gaan.

Is al bekend welke nummers dat zullen zijn?

Gedeeltelijk, maar zelfs als ik het al precies zou weten zou ik het ook niet zeggen <lacht>. Het moet een verrassing worden, hoewel dat maar één show zal lukken en daarna zal het vast wel weer overal op internet staan.

Naast je eigen band ben je ook weer met The Tangent bezig.

Ja, dat album is inmiddels af en naar het label verzonden. Het moet begin oktober uitkomen.

En je gaat ook touren met The Tangent, komen er op die concerten ook nummers van bijvoorbeeld The Flower Kings?

Daar zijn we nog niet over uit. Andy (Tilson) wilde wel dat soort materiaal spelen maar ik denk dat die twee albums goed genoeg zijn voor een heel concert.

Dus bijvoorbeeld de twee albums integraal?

Bijvoorbeeld. We hebben twee prima albums. Het album is tijdens het concert al een week of twee uit dus mensen kunnen er dan al een beetje aan wennen.

Heb je nog inspraak gehad in de keuze van de bandleden?

Nee, het is Andy's project en hij vroeg me ervoor. Ik vond het prima, het is een aardige vent dus ik wilde hem graag helpen en zei hem dat hij zijn ideeën kon sturen. Die bevielen dus goed. Hij wilde in het begin geloof ik een drumcomputer gebruiken maar ik zag dat niet zitten en zei dat een echte drummer veel beter zou zijn. Daar was hij het wel mee eens alleen wist zo snel niet wie dus hij vroeg onze drummer, Zoltan Csörsz. Die stemde er mee in. Hij wilde wel zijn stukken in Zweden opnemen en dat gebeurde in de studio van Jonas Reingold. Jonas rolde er op die manier ook in. Zo gaat dat nou eenmaal en het feit dat er zoveel leden van The Flower Kings meedoen is gewoon toeval. Het is verder puur het project van Andy waar ik zoveel mogelijk mee heb geholpen en in de toekomst zal er denk ik iemand anders in mijn schoenen komen te staan. Ik wil volgend jaar ook weer verder met andere projecten.

Het verbaasde mij ook dat er een tour kwam.

Mij ook, ik zag het eerst puur als studio project. Maar deze gig's zijn wel leuk om te doen. Ze willen volgend jaar ook naar de VS om te touren maar ik heb al laten weten dat ik zoals het er nu uitziet niet mee zal gaan. Maar het zal verder met die band wel prima verlopen.

Er waren toen toch ook vage plannen om met Kaipa eens live iets te gaan doen. Zal dat nog gebeuren?

Ik zou wel graag met Kaipa de weg op willen. Ik bedoel, het was mijn eerste band toen ik nog erg jong was. Ik begon ermee op mijn zeventiende en het zou erg leuk zijn om weer eens wat oud materiaal te spelen met die band. Leuk om te horen hoe het nu klinkt maar ik weer niet of we ooit zover komen. We zullen wel zien.

Maar er zijn dus geen plannen. Ook niet voor een nieuw studioalbum?

Eeeh, er zijn plannen. Wel vage plannen hoor maar die zijn niet direct van mij afkomstig. Ik heb zelf ook materiaal waar ik wat mee wil doen. Binnen de Progressieve Rock gaat het niet alleen om geld, ook om gelukkig zijn met wat je doet en jezelf ontwikkelen. En dan wil je op den duur weer een stapje verder. Ik zal op de volgende Kaipa wel weer wat gitaar spelen maar mijn rol zal kleiner worden denk ik. Ik heb zelf zoveel te doen en ik wil ook zoveel doen dat ik niet altijd tijd kan maken voor dat soort dingen.

Zijn er wel duidelijke plannen voor volgend jaar? Welke projecten er komen en zo?

Nee, niet echt. Er zijn altijd vage plannen, maar zelfs met The Flower Kings weten we niet wat we gaan doen. Het kan alle kanten op. Nemen we nieuw materiaal op? Of live werk. We kunnen akoestisch gaan, of iets met meer toetsen. Misschien wel meer rock of we gaan touren in Amerika en Japan. We weten het allemaal nog niet maar dat komt vanzelf. Nu zijn het allemaal nog vage plannen maar die zullen spoedig wel duidelijk worden voor ons. Voorlopig weet ik het allemaal niet en laat er ook niet teveel over los. Dat moet je nooit doen, je kan wel zeggen dat je project zus en conceptalbum zo op wil nemen maar als het niet lukt moet je mensen weer teleurstellen. We kunnen alleen zeggen dat we allemaal hardwerkende mensen zijn er dat er weer van alles zal gebeuren.

Zoltan komt ook met een dvd zag ik.

Ja. Hij is er mee bezig. Het zal een dvd worden zonder professioneel materiaal. Denk aan backstage-beelden en dat soort werk. Maar ook opnames van concerten door een homecamera en beelden van Jonas en Zoltan van de band die ze hadden toen hij vijftien was. Er is zelfs materiaal te vinden van Zoltan toen hij een kind was. Leuk spul voor de fans denk ik.

Jullie hebben ook al een ‘Official Bootleg' uitgebracht. Zijn er nog plannen om er meer uit te gaan geven?

We hadden het er toevallig gisteren nog over. We willen de komende tour misschien weer wat opnemen. Zodat we dan een mix kunnen maken tussen een ‘audience' en een ‘soundboard' opname. Op de vorige was de bas slecht te horen en dat was eigenlijk een schande maar de kopers waren er wel blij mee. Nu hebben we materiaal liggen uit Duitsland dat erg goed is en leuk materiaal uit Amerika en ik denk wel dat er dingen tussen zitten die mensen wel willen horen. We willen kijken wat we op kunnen nemen komende tournee en anders misschien iets van dat materiaal.

Laatste vraag, je produceerde vroeger als ‘Don Azarro'. Waar is Don gebleven?

Don is weg. <lacht> Het was in het begin leuk om zo'n alter-ego te hebben. Mensen vroegen dan hoe het was om met hem te werken en ik kon dan zeggen dat het een enorme eikel was. Tomas Bodin is zelfs zijn broer geweest als Gepetto Azarro. Maar op ten duur is de grap er wel af. Het is leuk geweest.

OProg (8-2004)

Zie ook:


© 2003-2024 OJE Music OJE Web All Rights Reserved