ProgTop 40 Ever
ProgTop 40 aller tijden
JProg
I Verantwoording
algemeen
Mijn
muzikale oorsprong ligt overduidelijk bij The Beatles. Naar mijn mening
is er geen band geweest met zoveel impact op muziek en maatschappij.
Het stokje is nadien redelijk overgenomen door Pink Floyd, Genesis,
Yes, King Crimson, maar zoals de The Beatles op alle gebieden baanbrekend
waren is een eenmalig en uniek gebeuren geweest.
Mijn persoonlijke top 40 blijkt een feestje van sixties- en seventiesbands
te zijn. Hoewel ik mij bij mijn dagelijkse muziekkeuze vooral richt
op bands uit de negentiger jaren van de vorige eeuw en het heden, blijft
de emotie van de eerste beluisteringen van de in mijn toplijst vermelde
albums zo overheersen dat de uiteindelijk rangorde van mijn 40 besten
kennelijk al vroeg is bepaald. Ik vermeld er wel bij dat dit mij ook
enigszins heeft verrast.
Daarnaast
heb ik werk van recente datum, minder dan 1 jaar terug verschenen, dus
ongeveer van na 1-5-2002, buiten beschouwing gelaten omdat de houdbaarheid
daarvan nog niet bewezen is.
De gekozen bands vallen onder de op de site van OJE Music te lezen definitie
van progressieve en symfonische rockmuziek.
7
artiesten of bands komen meerdere malen voor in de lijst: The Beatles
(3 items), Pink Floyd (3), Genesis (3), Yes(2), The Rolling Stones (2),
The Who (2) en King Crimson (2).
De
lijst wordt opvallend overheerst door Britse bands (37 albums).
Een samenvatting per decenia geeft het volgende overzicht:
60'
er jaren 17 items
70' er jaren 18 items
80' er jaren 02 items
90' er jaren 01 items
00' er jaren 02 items
II De Nipte Afvallers
Opmerkelijk
is het slagveld dat ontstaat als de eerste selectielijsten, die natuurlijk
veel te veel items bevatten, ontdaan worden van, naar het gevoel, toch
geweldige albums. In dit geweld van mastodonten met monumentale erfenissen
kan alleen de absolute top zich staande houden. Bands waarvan je zeker
wist dat die met misschien wel meerdere titels de toplijst zouden gaan
sieren vallen met weemoed maar genadeloos naast de "prijzen".
Maar keuzes moeten gemaakt worden en je weer verplaatsen naar de emotie
van destijds helpt uitstekend.
De 56 afvallers, sommigen met meerdere albums, zijn: Blind Faith, Camel,
Chicago, Dire Straits, Donovan, ELP, Galleon, Gentle Giant, Peter Gabriel,
Gong, Steve Hackett, Kansas, Manfred Mann Earth Band, The Nice, Pallas,
Allan Parsons, Pendragon, Anthony Phillips, Porcupine Tree, Roxy Music,
Rush, Salem Hill, Seventh Wave, Soft Machine, Solution, David Sylvian,
Toto en Van Der Graaf Generator.
III ProgTop
40 aller tijden JProg
1
Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band
- The Beatles
Sergeant Pepper's
Lonely Hearts Club Band is op 1 juni 1967 uitgebracht en het album
vormt de essentie van de jaren 60.
Bij de opnames behoorden ook de nummers Strawberry Fields Forever en
Penny Lane, die begin 1967 op een single met dubbele A-kant werden
uitgebracht. De songs zijn bij iedereen bekend, hoewel er geen singles
van het album getrokken zijn.
Op het album spelen The Beatles als een andere groep, Sergeant Pepper.
De opvallende cover is beroemd om zijn collage aan beroemdheden die
door Sergeant Pepper bewonderd werden, waaronder The Beatles. Daarnaast
bevatte de hoes mysterieuze verwijzingen die zouden duiden op de dood
van Paul McCartney.
1 |
Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band |
The Beatles |
2 |
Meddle |
Pink Floyd |
3 |
Selling England by the Pound |
Genesis |
4 |
In the Court of the Crimson King |
King Crimson |
5 |
Tommy |
The Who |
6 |
Traffic |
Traffic |
7 |
The Yes Album |
Yes |
8 |
Ogden's nut gone Flake |
Small
Faces |
9 |
Their satanic majesties Request |
The Rolling Stones |
10 |
Once again |
Barclay James Harvest |
11 |
Thick as a Brick |
Jethro Tull |
12 |
Rubber Soul |
The
Beatles |
13 |
The Lamb lies down on Broadway |
Genesis |
14 |
McDonald and Giles |
McDonald and Giles |
15 |
Umma Gumma |
Pink Floyd |
16 |
Abbey Road |
The Beatles |
17 |
Foxtrot |
Genesis |
18 |
Misplaced Childhood |
Marillion |
19 |
Déja vu |
Crosby, Stills, Nash and Young |
20 |
The
Who sell out |
The
Who |
21 |
Led Zeppelin |
Led Zeppelin |
22
|
Disreali Gears |
The Cream |
23 |
Subterranea |
IQ |
24 |
Close to the Edge |
Yes |
25
|
Atom Heart Mother |
Pink Floyd |
26 |
Tubular Bells |
Mike Oldfield |
27 |
The angry young Them |
Them |
28 |
Hot Rats |
Frank Zappa |
29
|
Immortal? |
Arena |
30 |
In the Land of Grey and Pink |
Caravan |
31 |
Black Sabbath |
Black Sabbath |
32 |
The Rotters Club |
Hatfield and the North |
33 |
Renaissance |
Renaissance |
34 |
Red |
King Crimson |
35
|
Six Degrees of Inner Turbulence |
Dream
Theater |
36 |
The Joshua Tree |
U2 |
37 |
Between the Buttons |
The Rolling Stones |
38 |
Ghosts |
Strawbs |
39 |
Arthur |
The Kinks |
40 |
Crisis? what Crisis |
Supertramp |
JProg, 11-05-2003.
ProgTop 40 Ever
ProgTop 40 aller tijden
OProg
I Verantwoording algemeen
Bij
het maken van deze lijsten heb ik mij laten leiden door de emotie die
ik beleefde en nog steeds beleef bij de beluistering van mijn "toppers".
Ondanks dat ik veel jaren 90 werk draai staat de lijst vol met albums
uit vroegere tijden. Dit heeft naast de enorme kwaliteit van de muziek
misschien ook wel te maken met de nostalgische gevoelens die de albums
oproepen. Zo'n "toen was het pas leuk gevoel" wat je soms
krijgt. Als je realistisch bent niet altijd terecht, maar goed, het
telt wel mee bij de beoordeling van een album. Om een grens te trekken
heb ik albums van deze eeuw niet meegenomen.
Laten
we de getallen eens per decennia gaan bekijken:
60'
er jaren 03 items
70' er jaren 25 items
80' er jaren 03 items
90' er jaren 08 items
De jaren zeventig zijn het sterkst vertegenwoordigd. Iets wat te verwachten
was aangezien symfo in die jaren tot bloei kwam. De 'eighties' zijn
een ander verhaal. Rush is min of meer een uitloper van de tien jaar
daarvoor. De andere twee tachtigers maakten dan wel meteen enorme indruk
en zijn beide van Marillion. Niet dat dit wil zeggen dat er gedurende
deze jaren alleen maar bagger uit kwam, want er dook ook mooi materiaal
op. Echter geen top-40 werk en zowiezo minder dan in de decennia daaromheen.
De jaren negentig leverden wel weer prima producten op, zowaar acht
stuks, waarvan met name Dream Theater een enorme impact achterliet.
II
ProgTop 40 aller tijden OProg
1
Misplaced Childhood - Marillion
Toen
ik Marillion tegen kwam zal het 90/91 geweest zijn. Ik luisterde nog
de bekende dingen die ik in die periode in de kast beneden vond, waar
de bezittingen van JProg in stonden. "Sgt Pepper" was zo één
van mijn beginplaten, ontdekt door de link met McCartney, die ik kende
van de hit "Once upon a long ago". Er kwam een lading bandjes
en op één van die bandjes was het b-kantje toevallig genoeg
"Misplaced Childhood" en zodoende kwam ik op het album dat
begon met de mystieke klanken van "Pseudo Silk Kimono". Het
was op dat moment zo anders dan al het andere. Muziek die constant doorliep,
vreemde teksten die ik probeerde te begrijpen, hetgeen tevergeefs was.
Die manier van gitaar spelen in combinatie met veel keyboards. Het was
het begin van een lange weg symfo voor een groot gedeelte voortgekomen
uit dit album.
"Selling
England" kwam korte tijd na "Misplaced Childhood" en
de link met dat album was dan ook een logische. Zowel de teksten/zang
als muziek vond ik meteen waanzinnig. De dromerige opening, die
geweldige stem die wel wat weg had van Fish (zo zag ik dat aanvankelijk).
De sterke melodieën en de prachtige hoes, die ik spoedig
op LP vond. Een indruk dat het geheel achterliet, misschien niet
zo enorm als mijn nummer 1 omdat dat nou eenmaal de eerste was.
Dit album was in ieder geval een goed te verklaren vervolg. Yes
was ook een product van tape. "Close
to the Edge" werd enkele weken later ontdekt dan de bovenstaande
albums. (gevoelsmatig, het kunnen ook maanden zijn geweest). Het was
zo anders, zo enorm "weird", zo technisch. Dit album vloog
aanvankelijk als een raket aan me voorbij, soms bleef er even iets
hangen maar het was een soort stormvloed van geluid. Maar toch weer
blijven draaien om uiteindelijk het geheel toch op te nemen. "Close
to the edge" was ook een belangrijke basis voor de complexere
vormen van symfo. King Crimson kwam een paar jaar later. Het was
niet in huis op CD en op de ontdekkingstocht door symfoland kwam
ik het in die periode niet toevallig op tape tegen. Het zal zeker
'94 zijn geweest toen ik het ontdekte. Het hoe en waarom weet ik
eigenlijk niet meer. Wat wel vaststaat is mijn verbazing destijds
over de enorme afwisseling in dynamiek. Lange stille stukken met
als afwisseling dynamische momenten. Daarnaast was er ook het grote
verschil tussen complexe nummers en bijvoorbeeld het schitterende
en dromerige "I talk to the Wind". Dan te
bedenken dat het opgenomen werd toen Pink Floyd nog in een iets andere
hoek zat en Yes en Genesis nog volop in de ontwikkeling zaten. Aanvankelijk
kostte het mij vrij veel moeite om door de nummer 5, "Metropolis
2" van Dream Theater, te komen. Het was met name het rustigere
laatste stuk dat zich het eerst ontpopte. Ook daar ging nog een vrij
lange periode overheen. Vooral het eerste deel van het album kwam aanvankelijk
vrij rommelig over. Pas bij het doorluisteren vielen de stukken op
zijn plaats. De wat hardere elementen uit de jaren 90 perfect gemixt
met allerhande invloeden. Zelfs Zappa-achtige klanken komen voorbij,
net als bepaalde dingen die aan Marillion en Yes doen denken. Wat mij
betreft het perfecte resultaat van 30 jaar symfo!
1 |
Misplaced childhood |
Marillion |
1985 |
2 |
Selling England by the pound |
Genesis |
1973 |
3 |
Close to the Edge |
Yes |
1973 |
4 |
In the Court of the Crimson King |
King Crimson |
1969 |
5 |
Metropolis PT.2: Scenes from a memory |
Dream Theater |
1999 |
6 |
Sgt.Peppers lonely hearts club band |
The Beatles |
1967 |
7 |
A trick of the tail |
Genesis |
1976 |
8 |
Wish you where here |
Pink Floyd |
1972 |
9 |
The Rotters club |
Hatfield and the North |
1972 |
10 |
Lizard |
King Crimson |
1970 |
11 |
Danger Money |
UK |
1978 |
12 |
The lamb lies down on broadway |
Genesis |
1974 |
13 |
Tales from topographic oceans |
Yes |
1971 |
14 |
Halloween |
Pulsar |
1977 |
15 |
Photos of ghosts |
Premiata Forneria Marconi |
1973 |
16 |
Hybris |
Änglågard
|
1992 |
17 |
Bundles |
Soft Machine |
1975 |
18 |
In the land of grey and pink |
Caravan |
1971 |
19 |
Clutching at straws |
Marillion |
1987 |
20 |
Images and words |
Dream Theater |
1992 |
21 |
Stupid dream |
Porcupine Tree |
1999 |
22 |
Internal exile |
Fish |
1991 |
23 |
Novella |
Renaissance |
1977 |
24 |
Voyage of the acolyte |
Steve Hackett |
1975 |
25 |
Moving pictures |
Rush |
1981 |
26 |
Red |
King Crimson |
1974 |
27 |
Moonmadness |
Camel |
1975 |
28 |
Meddle |
Pink Floyd |
1971 |
29 |
Tommy |
The Who |
1970 |
30 |
Ocean |
Eloy |
1977 |
31 |
Ghosts |
Strawbs |
1975 |
32 |
Help |
The Beatles |
1965 |
29 |
Retropolis |
The Flower Kings |
1995 |
34 |
The least we can do is wave to each other |
Van der Graaf Generator |
1970 |
35 |
One size fits all |
Frank Zappa and The Mothers of Invention |
1975 |
36 |
Innuendo |
Queen |
1991 |
37 |
From within... |
Anekdoten |
1999 |
38 |
In a glass house |
Gentle Giant |
1973 |
39 |
Thick as a brick |
Jethro Tull |
1972 |
40 |
Go |
Stomu Yamashta |
1975 |
OProg, 25-5-2003
© 2003-2024 OJE Music OJE Web All Rights Reserved